Probleem contactslot Dodge Journey

Vraag gesteld door R. ter Steege op 06 mei 2019

Mijn vrouw was zaterdag met de auto boodschappen doen en kon op de terugweg de auto niet starten, de wegenwacht is er bij geweest en heeft hem met veel moeite aan de praat gekregen. Vandaag is hij naar de garage gebracht om na te kijken wat er aan de hand was. De diagnose wijst uit dat het contactslot vervangen moet worden: ruim €600! De garagehouder geeft aan dat hij contact heeft gehad met de Dodge dealer. Dit is een bekend probleem, er is een terugroep actie voor geweest. Dodge geeft aan dat er voor deze auto een herstel reparatie is geclaimd. De garagehouder geeft aan dat die dealer waarschijnlijk wel geclaimd heeft maar niet daadwerkelijk vervangen. Maar dit betekent wel dat de fabrikant niet opnieuw betaald, en ik het als consument zelf moet betalen. Dat klinkt niet eerlijk: het kan toch niet kloppen dat als Dodge een frauderende dealer heeft, ik als consument voor de kosten van de reparatie moet opdraaien?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Uw dealer heeft bij uw Dodge Journey vastgesteld, dat het contactslot ondeugdelijk is en vervangen moet worden. Er blijkt een recall te zijn geweest voor dit euvel. Desondanks wil de importeur/dealer de reparatiekosten voor haar rekening nemen. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

Non-conformiteit
Wanneer het contactslot niet voldoet aan de redelijke verwachting op grond van de overeenkomst is er sprake van non-conformiteit. De redelijke verwachting dient te worden vastgesteld op grond van o.a.; de prijs, bouwjaar, kilometrage en informatie verkoper.

Terug naar verkoper
Voor een beroep op no-conformiteit dient u uw verkoper in de gelegenheid te stellen het gebrek te verhelpen.

Kosten reparatie
Op grond van art 7:21 lid 2 BW komen de reparatiekosten voor risico en rekening van uw verkoper. Dat bij de vorige eigenaar de dealer de recall niet heeft uitgevoerd, maar wel geclaimd heeft bij de importeur, doet er hier niet toe.

Rechtsbijstand
Beschikt u over rechtsbijstand? Schakel deze in, indien u er met de dealer niet uitkomt.

Geschillencommissie
Geschillen met een BOVAG aangesloten garagist kunt u ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.