Nieuwe schade na motorrevisie

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 03 mei 2019

In maart 2018 hebben we bij een volvospecialist een Volvo V70 gekocht.

Enkele weken later is op de terugweg van onze vakantie de motor vastgelopen. Na een langdurig proces van diagnostiek, schuldvraag en (vergeefs) beroep op coulance, is de motor uiteindelijk door het garagebedrijf uitgebouwd en heeft najaar 2018 een volledige motorrevisie plaatsgevonden door een daarin gespecialiseerd bedrijf.
Naar we hebben begrepen is het volgende o.a. aangepakt:

- krukas en lagers
- drijfstang
- drijfstang lagers
- kop schoongemaakt
- klepseals vervangen
- koppakking
- alle oliekeerringen

Na de revisie heeft het garagebedrijf de motor eind oktober/begin november weer ingebouwd en tegelijkertijd ook de distributieriem, pakkingen en keerringen preventief vervangen. We hebben er uiteindelijk mee ingestemd de kosten van dit alles te middelen.

In november hebben we de auto weer in ontvangst genomen. In februari van dit jaar is de auto nog eens nagelopen (olie en oliefilter gecontroleerd en vervangen) en hebben we verder probleemloos gereden, tot een week geleden...

Toen - ca. 8.000 km sinds de revisie - zijn we helaas weer gestrand, nu op weg naar ons vakantieadres. De diagnose van de ADAC en later ook de Volvodealer in Würzburg luidt, dat de motor (opnieuw) is vastgelopen. Er is geen sprake geweest van abnormaal gebruik van de auto, er zijn verder geen alarmmeldingen via de boordcomputer gebleken en ook de niveaus van olie en koelvloeistof waren en zijn op orde. Het is voor ons dus slechts gissen naar de oorzaak.

We hebben van het garagebedrijf begrepen dat er nog net garantie zit op de revisie, maar de vraag is nu met welke technische oorzaak men op de proppen komt en hoe deze zich verhoudt tot de eerder gepleegde werkzaamheden en garantievoorwaarden. Gezien ons gebrek aan technische kennis en het feit dat er nu 3 belanghebbende partijen zijn, willen wij graag weten wat onze positie is en hoe we moeten handelen.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

In november 2018 is de motor van uw Volvo V70 gereviseerd. Onlangs heeft de motor het wederom begeven. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

Garantie
Nu de gereviseerde motor het binnen de garantietermijn heeft begeven, dient de garagist de motor te herstellen of vervangen. De kosten zijn voor rekening en risico van de garagist, tenzij deze kan bewijzen, dat het gebrek hem niet kan worden aangerekend cq onder de garantie valt.

Rechtsbijstand
Indien de garagist stelt dat de motorschade hem niet kan worden aangerekend cq niet onder de garantie valt, dan adviseer ik u uw eventueel beschikbare rechtsbijstand in te schakelen.

Geschillencommissie
Geschillen met een BOVAG aangesloten garagist kunt u ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na reparatie vindt u op onze website.