Wat mag ik van dealer eisen nu een gekocht auto van 2 jr oud geleverd is met verkeerde wielmaat?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 20 maart 2019

Eind november 2018 hebben wij een gebruikte camper, bouwjaar 2016, gekocht (65.000 euro) bij een gerenommeerde dealer in Nederland. Die dealer had deze camper (niet in opdracht van ons) ingevoerd uit het buitenland. Toen wij in februari jl een navigatie hadden met GPS ontdekten we een verschil van meer dan 10% tussen de snelheidsaanduiding van de GPS en die van de snelheidsmeter van de auto. (auto-snelheidsmeter bijv. 100, dan geeft GPS 85).

We achterhaalden dat de fabriek deze wagen oorspronkelijk had geleverd met wielen 16 inch en bandenmaat 225/75 R16 terwijl de wagen door de Ned. dealer aan ons is verkocht met 15 inch velgen (215/70 R15) zonder ons deze wisseling – waarschijnlijk heimelijk door buitenlandse exporteur of eerdere buitenlandse eigenaar gedaan, – te melden.  
Wij hebben het probleem eind februari bij onze Ned. dealer gemeld en verlangen dat dit probleem wordt verholpen. Naast een afwijkende snelheidsmeter en uiteindelijk hoger kilometrage dan feitelijk gereden, heeft de motor bij 15” een hoger toerental dan bij 16” en dus hoger brandstofverbruik. Aanvankelijk zag men een oplossing in het aanpassen van de snelheidsmeter aan de (kleinere) wielmaat. Maar men heeft ons gemeld dit technisch niet mogelijk is.

Daarop heeft de dealer voorgesteld: we monteren de juiste (stalen) velgen en banden 16” conform de organieke aflevering door de fabriek in 2016. Totaal kostenplaatje: 1815 euro. Met hun voorstel: zij nemen 815 voor hun rekening, resterende 1000 voor ons. Wij vinden deze verdeling absoluut niet redelijk.

De dealer is in onze opties verantwoordelijk voor de (organieke) staat van de afgeleverde wagen en is wat ons betreft aansprakelijk voor de kosten van herstel als er iets essentieels afwijkt van de fabrieksconfiguratie. Achteraf krijgen we nu kosten waar we niet op gerekend hebben. Inmiddels hadden we bij een bandenzaak ook winterbanden met de verkeerde 15” maat aangeschaft. Als we die aan de bandenfirma terug willen verkopen verliezen we daar zeker 200 euro op.

Twee vragen aan u: 1. Wat mogen wij verlangen (eisen?) van de dealer? 2. Wat mag de dealer van ons vragen als compensatie als er nu nieuwe banden op de wagen komen i.p.v. 2 jaar oude die normaal op een 2 jaar gebruikte wagen zitten?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft in november 2018 bij een camperdealer een gebruikte camper uit 2016 aangeschaft voor € 65.000,-. Na levering heeft u ontdekt - door sterkte afwijking gemeten snelheid navigatie en de kilometerteller camper - dat de camper is afgeleverd op een niet juiste bandenmaat (15 inch ipv 16 inch). De dealer heeft u een voorstel gedaan. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

Verschil in bandenmaat
Afrolomtrek van de huidige bandenmaat ten opzichte van de bandenmaat volgens fabrieksspecificaties verschilt derhalve -8%, hetgeen een viervoudige afwijking is van hetgeen wij als ANWB als acceptabel beschouwen.

Non-conformiteit
Nu de maat van de banden dusdanig afwijkt van de fabrieksspecificaties, maakt dat de camper niet voldoet aan de redelijk verwachting op grond van de overeenkomst (art 7:17 lid 3 BW).

Terug naar verkoper
Voor een beroep op non-conformiteit dient u de verkoper in de gelegenheid te stellen het gebrek/afwijkende te herstellen.

Vervanging
Op grond van artikel 7:21 lid 1 BW kunt u van de verkoper eisen, dat deze de 15 inch velgen en banden vervangt voor de 16 inch uitvoering. Op grond van art 7:21 lid 2 BW dienen de kosten hiervan geheel voor rekening en risico van de verkoper te komen. Hof van Justitie heeft in haar arrest van 2008 (Quelle-arrest) bepaalt dat, wanneer sprake van non-conformiteit de verkoper geen gebruiksvergoeding in rekening mag brengen aan de consument bij vervanging.

Rechtsbijstand
Mocht u over rechtsbijstand beschikken, schakel deze dan in, mocht u er niet uitkomen met de verkoper.

Geschillencommissie
Indien het camperbedrijf BOVAG-lid is kunt u bij een geschil, deze ter beoordeling ook voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.