Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hoe los ik probleem naar reparatie auto best op?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 25 maart 2019

Betreft een Hyundai IX 20 van 2010.

In juli 2017 bij KM stand 89.145 zijn mijn autobanden vervangen, gebalanceerd en  uiitgelijnd door Kwikfit.
In Oktober 2018  werd ik door mijn garage geadviseerd om de fuseekogels van mijn auto te vervangen wegens overmatige speling in de kogels.
Op 28 november 2018 bij kilometer stand 105911 is de reparatie door mijn garage uitgevoerd.
Afgelopen vrijdag 22/3/19 ben ik naar Kwikfit gereden om een spijker uit een voorband te laten halen. Kilometer stand 110000. De medewerker van Kwikfit liet mij zien dat er abnormale slijtage te zien was aan mijn voorbanden. Hij kon zien dat mijn auto recentelijk gerepareerd was en vroeg of de banden uitgelijnd waren na de reparatie.  Ik wist het niet zeker omdat ik de reparatie had overgelaten aan mijn garage. Volgens de medewerker was de slijtage te wijten aan het feit dat bij de reparatie de banden niet goed uitgelijnd zijn geweest. Beide voorbanden moeten worden vervangen terwijl er pas 21000 km mee is gereden. Verder moet de banden weer worden uitgelijnd.

Bij navraag bij de garage ontkenden men dat het probleem door de reparatie veroorzaakt was. Bij vervanging van de fuseekogel was uitlijnen niet nodig. Verder werd gezegd dat men niet wist wat er in de laatste 5000 km met de auto gebeurd was. De garage wist niet of er toen slijtage zichtbaar was (misschien hadden ze het niet gezien werd gezegd).

Omdat de garage lastig deed stelde ik voor om de kwestie bij de Bovag neer te leggen. Dat werd me niet in dank afgenomen. "Als u zo doet heb ik de neiging om u niet verder te helpen" werd gezegd.

Ik gaf aan dat ik dat zei omdat de garage ontkende en niet richting een oplossing wilden denken. Uiteindelijk werd schoorvoetend een afspraak gemaakt voor a.s. vrijdag om onderzoek te doen. De garage geeft aan dat er meerder oorzaken zou kunnen zijn voor het probleem. Op mijn vraag of deze mogelijke oorzaken gezien had moeten worden bij de reparatie werd geen duidelijke reactie gegeven.

Nu wil ik graag weten hoe best te handelen bij de komende afspraak. Ik ben geen techneut en de garage kan me alles wijs proberen te maken. Verder wil ik een welletjes nietjes situatie vermijden.

Graag verneem ik een juridisch en wellicht technisch oordeel.

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U vraagt zich af of de garagist na vervanging van de fuseekogels in november 2018, de auto had moeten uitlijnen.

Nee, er kan niet gesteld worden dat na vervanging van de fuseekogels de auto te allen tijde uitgelijnd dient te worden. Uitlijnen dient alleen dan te geschieden, nadat – na reparatie – vastgesteld is, dat de wielstand afwijkt.

Conclusie
Het is niet uitgesloten dat na vervanging van de fuseekogels, de monteur de wielstand is vergeten te controleren, met als gevolg dat na circa 6.000 km de banden dusdanig zijn afgesleten, dat deze aan vervanging toe zijn.

Geschillencommissie
Geschillen met een autobedrijf, dat aangesloten is bij de BOVAG, kunt u ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Eventuele tussenstap is om de klacht voor te leggen aan het BOVAG Bemiddelingsbureau.

Meer informatie over klachten na reparatie of onderhoud vindt u op onze website.