Verborgen gebreken Ford C Max

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 15 februari 2019

Een maand of 4 geleden heb ik een auto gekocht, occasion, Ford C Max, a 10,500,-.

Enkele weken geleden is de motor kapot gegaan door bevriezing van een onderdeel, waardoor de oliedruk wegviel, er geen toevoer meer was naar de motor en deze zonder olie gereden heeft. Het rode olielampje ging aan/uit. Brandde niet de gehele tijd. Plm 2/3 km gereden terwijl het lampje de ene keer een paar meter aan was, dan weer uit. Uiteindelijk bleef het aan. Daarmee een meter of 500 naar een vriend gereden en vanaf daar is de auto uiteindelijk door de ANWB weggesleept.

Op de site van de ANWB staat over verborgen gebreken het volgende; https://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/klachten-na-aankoop

Nu is het zo dat ik de auto van een importeur heb gekocht. Is deze te beschouwen als zijnde een professioneel verkoper zoals onder het laatste kopje bij de link vermeld wordt?

Ergo, kan ik bij de koper aankloppen om mij in het vergoeden van de schade (à 4500,-) tegemoet te komen?

Antwoord van Marika

ANWB Expert

Enkele weken geleden is de motor van uw auto kapot gegaan door bevriezing van een onderdeel. De oliedruk viel toen weg. Het rode olielampje ging aan maar ook weer uit. Uiteindelijk bleef die branden. De Wegenwacht heeft de auto weggesleept. U vraagt zich af of u de verkoper kunt aanspreken op de reparatiekosten.

Bij de beantwoording van deze vraag ga ik er, op basis van de door u gegeven informatie, vanuit dat het hier gaat om een professionele partij.

Wanneer er zich na levering van de auto één of meerdere gebreken openbaren, dan dient u de verkoper in de gelegenheid te stellen het gebrek of gebreken te herstellen.
In deze is van belang te weten wat u verder met de auto wilt doen. U heeft namelijk de mogelijkheid een beroep te doen op non-conformiteit in verband met de eerder door u genoemde gebreken en anderzijds zou u kunnen stellen dat er sprake is geweest van dwaling bij de aankoop van de auto.

Conformiteit
Volgens de wet kunt u herstel van het gebrek of vervanging van het product eisen van de verkoper, als u kunt aantonen dat het product niet de eigenschappen heeft die je op grond van de overeenkomst mag verwachten. Dit staat in artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek. Welke eigenschappen u mag verwachten van het product is onder andere afhankelijk van het soort product, de prijs van het product, bouwjaar, kilometerstand, waar het product is gekocht (dealer of particulier), informatie van de verkoper, informatie op de koopovereenkomst.

Dwaling
Bij dwaling wordt er een overeenkomst gesloten op basis van verkeerde informatie. Deze informatie moet zo belangrijk zijn dat als de koper het had geweten, hij de koop niet zou hebben gesloten of voor een aanzienlijk lagere prijs. U moet dit wel kunnen aantonen/bewijzen.
 
Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.