Reeds betaalde boete België

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 07 februari 2019

Ik ben in Belgie geflitst en heb de boete van rond de 80 euro direct betaald via de QR code op de brief van de boete. Vervolgens krijg ik aanmaningen dat de boete niet betaald is. Ik heb het telefoonnummer gebeld die op de boete vermeld stond. Het blijkt dat men in Belgie ICT problemen heeft, waardoor de QR code voor Nederlandse banken niet werkt. Dit staat niet op de boete zelf vermeld. Ik heb protest aangetekend, met bijgevoegd het bewijs van overschrijving. Dit protest is afgewezen. Men adviseert ons om de boete nogmaals te betalen, waarna het systeem zou moeten detecteren dat de boete twee keer is betaald (het systeem kan al niet eens detecteren dat de boete één keer is betaald) en daarna zou één van de betalingen teruggestort worden. Ik heb uitdrukkelijk gevraagd of men kon garanderen dat wij het nogmaals betaalde geld zouden terugkrijgen, maar dit kon de helpdeskmedewerker mij niet garanderen. Ondertussen stapelen de aanmaningen zich op. Ik vind het principieel onjuist om twee keer te moeten betalen voor een boete die direct betaald is, waarvan bewijs is dat er betaald is en waarbij de oorzaak ligt in ICT problemen bij verkeersboeten.be. Wat adviseert u?

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

U heeft een boete in België opgelegd gekregen. U heeft die betaalt met de QR-code op de brief van de boete. Kennelijk is de betaling niet geregistreerd, omdat de QR-code niet werkte. U ontvangt aanmaningen. U heeft protest aangetekend, maar dit is afgewezen. Uiteindelijk is het advies om nogmaals te betalen in de verwachting dat er dan wel een melding komt van de betaling. U vertrouwt dit niet helemaal en vraagt om ons advies. 

Een lastige vraag. Het is inderdaad vervelend als u een tweede keer dezelfde boete moet betalen, maar helaas heb ik geen kant en klare oplossing voor u.

U kunt op de site verkeersboetes.be kijken of uw betaling (inmiddels) wel of niet is geregistreerd. Als u van alle aanmaningen afwilt, is de makkelijkste weg nogmaals te betalen en afwachten of u het al betaalde bedrag terug krijgt. 

Ik  weet niet bij welke instantie u protest heeft ingediend. U kunt wellicht nog in bezwaar gaan bij de instantie die op de brief staat vermeld. U moet dan het betalingsbewijs meesturen.