Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Koppakking kapot na wisseling waterpomp

Vraag gesteld door Jolau op 5 februari 2019

Auto voor APK gebracht en grote beurt. Distributieriem en waterpomp is vervangen op advies. Na deze reparatie zijn er problemen ontstaan. Koelvloeistof verbruik was heel hoog en we zijn 3 keer terug gegaan en bijgevuld. Laatste keer is er dikke vloeistof in gegaan en nu zijn de koppakking kapot. Volgens mij een vervolg van de reparatie. Garage gooit het nu op de leeftijd van de auto... Er is mijn ogen iets mis gegaan bij de reparatie, maar dat toegeven is een probleem. 

Uw oordeel graag!

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Nadat de garagist een grote beurt had uitgevoerd, alsmede de distributieriem en waterpomp had vervangen, bleek er een lek in het koelvloeistofsysteem, hetgeen uiteindelijk geresulteerd heeft in een lekke koppakking. U vraagt zich af of lekke koppakking niet in verband staat met de uitgevoerde werkzaamheden.

Interne lekkage waterpomp
Het is niet uitgesloten dat hier sprake is van een toevallige loop van omstandigheden. Zo is het mogelijk dat er al sprake was van een interne lekkage in de waterpomp, welke zich na de uitgevoerde onderhoud en werkzaamheden zich heeft geopenbaard. Vervolgens heeft dit geresulteerd in een warmloper met alle gevolgen van dien.

Wanprestatie garagist
Evenmin is het uitgesloten, dat de garagist steken heeft laten vallen bij bijvoorbeeld de vervanging van de  waterpomp. Dit zou uiteindelijk hebben kunnen leiden tot de lekke koppakking. Ook kan het zijn, dat de garagist toerekenbaar tekort is geschoten in de uitvoering van de inspanningsverbintenis tot het verhelpen van de lekkage aan het koelsysteem.

Omgekeerde bewijslast
Ervan uitgaande dat u garantie heeft ontvangen (garagist BOVAG-lid?) op de uitgevoerde werkzaamheden, is het aan de garagist nu om aan te tonen, dat desbetreffende gebrek hem niet kan worden toegerekend.

Geschillencommissie
Indien de garagist BOVAG aangesloten is, kunt u bij een eventueel geschil deze voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na onderhoud en reparatie vindt u op onze website.