Garantie reparatie tweedehands auto

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 27 februari 2019

In februari 2018 heb ik een 2e hands auto met 6 maanden garantie gekocht bij Blauwendaal Peugeot te Ridderkerk.
In mei 2018 merkte ik dat de auto niet goed stuurde, het stuur bleef hangen in de bochten en draaide niet goed meer terug. Ik ben er mee teruggegaan en de auto is toen uitgelijnd echter heeft dit het probleem niet opgelost. In juni ben ik daarom nogmaals terug geweest en de auto is toen opnieuw uitgelijnd. Helaas loste ook dit het probleem niet op. Er werd mij verteld dat er geen oorzaak te vinden was en dat dit bij deze auto hoort. Wat ik overigens vreemd vond gezien het probleem plotseling is ontstaan. Vervolgens ben ik met zwangerschapsverlof gegaan en heb ik de auto een tijd niet gebruikt. Sinds januari dit jaar rijd ik weer dagelijks met de auto en constateer ik dat het probleem nog steeds aanwezig is. Ik ben er mee naar een andere garage gegaan voor een 2nd opinion en zij bevestigen dat er inderdaad een probleem is en vermoeden dat het zich bevindt in het elektronische stuurhuis. Zij hebben me weer teruggestuurd naar Blauwendaal.

Hier heb ik op 22 februari van dit jaar mijn auto weer gebracht. Ik werd gebeld dat zij geen probleem konden constateren. Bij het ophalen van de auto heb ik met de monteur samen nog een rondje gereden en laten zien wat er aan de hand is. Ook hebben we in een soortgelijke auto gereden en daar was dit niet merkbaar. De monteur zou toen contact opnemen met de manager en het mij laten weten. Vervolgens heb ik onderstaand bericht teruggekregen:

'Geachte mevrouw de Boer,

We hebben zaterdag met u gereden, daar uit blijkt wel dat u auto zwaarder stuurt, maar dat het geen gevaar is, om het verder na te kijken moeten we dingen gaan uitsluiten, loshalen of wisselen.

Ik heb dit nagevraagd of ik dit nog onder garantie mag doen, maar dit wordt door hogerhand afgewezen, omdat de auto al 6 maanden uit de garantie is.

Mijn collega geeft ook aan dat u auto 8 maanden geleden uitgelijnd is, en daarna u niet terug gekomen ben dat het niet goed is. Mocht u nog vragen hebben hoor ik graag van u.'

Nu heb ik hierover contact gehad met de Consumentenbond. Zij geven aan dat wanneer de verkeersveiligheid in het geding is, de auto wel degelijk gemaakt zal moeten worden. De garage zegt dat er geen gevaar is. Echter als een stuur in de bochten niet goed terugstuurt en ik  zelf moet corrigeren lijkt met dat ook geen hele veilige situatie, vooral omdat ik vaak met een baby in de auto zit.

De Consumentenbond heeft mij geadviseerd om met jullie contact op te nemen om te constateren of de auto hiermee inderdaad niet veilig genoeg is, of dat er alleen sprake is van ondeugdelijkheid.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft medio februari 2018 bij een Peugeot dealer een gebruikte Peugeot 107 uit 2012. De auto is geleverd inclusief zes maanden BOVAG-garantie. In mei 2018 heeft u een gebrek aan de stuurinrichting gemeld aan de dealer. Deze heeft op zijn beurt de auto tot twee keer toe uitgelijnd, zonder het gewenste resultaat. In januari 2019 bent u met dezelfde klacht terug geweest naar de dealer. De dealer is niet langer bereid het gebrek kosteloos te herstellen. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

BOVAG-garantie
Hoewel deze garantietermijn ruimschoots verstreken is, ben ik van mening dat de dealer het gebrek toch onder BOVAG-garantie zou moeten verhelpen. Uiteindelijk heeft de dealer het gebrek niet verholpen. Vanwege uw zwangerschapsverlof heeft u de auto desbetreffende periode niet of nauwelijks gebruikt.

Wettelijke garantie
Mocht de dealer desondanks voet bij stuk houden, dan kunt u zich als consument eventueel nog wel een beroep doen op de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW).

Eerst dient te worden vastgesteld wat de oorzaak is van de klacht. Aan de hand van deze uitkomst kan worden beoordeeld of er sprake is van non-conformiteit.

Stel dat het stuurhuis defect blijkt te zijn, dan heeft u dit - uitgaande van normaal gebruik en onderhoud van de auto - niet te verwachten van een auto van dit bouwjaar en de bijbehorende kilometrage (circa 85.000 km). In dit voorbeeld is het stuurhuis ondeugdelijk en voldoet zodoende de auto niet aan de redelijke verwachting op grond van de koopovereenkomst.

Terug naar verkoper
Voor een beroep op conformiteit dient u de verkoper in de gelegenheid te stellen het gebrek te verhelpen. Indien sprake van non-conformiteit komen de reparatiekosten voor risico en rekening van de verkoper.

Geschillencommissie
Mocht u er met de dealer er niet uitkomen, dan kunt u het geschil ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen, al dan niet met behulp van uw eventueel beschikbare rechtsbijstand.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.