Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wettelijke garantie

Vraag gesteld door Arash op 22 januari 2019

Ik heb een Hyundai IX35 gekocht met 6 maanden garantie bij een verkoper die niet bij geschillencommissie hoort. Twee maanden na de aankoop heb ik toevalig gezien dat de panaromadak van de auto kapot is, zat vast en geen functie meer. Ik had hem niet gecontroleerd. Ik heb de verkoper op de hoogte gebracht en ook de garantie bedrijf. Uiteindelijk is dat gerapareerd bij de dealer door het schoonmaken en smeren. De garantiebedrijf zegt dat de garantie dekt het niet omdat deze garantie een onderdelengarantie is. De verkoper zegt dat het niet mijn probleem is. Ik ben zeker dat die dak kapot was toen ik deze kocht omdat ik hem niet helemaal had gebruikt tot die dag.

Voordat ik met een juridische procedure begin, wil ik graag weten of ik recht heb om op basis van de wettelijke garantie de raparatiekosten aan te vragen?

Bouwjaar van de auto 2010, km 94000 bij de aankoop. Aankoopprijs €14,200.

Het probleem gezien bij km 98000 in december. Huidige km 100400.

Antwoord van Marika

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt een Hyundai ix35 ui 2010 met 94000 op de teller gekocht met 6 maanden garantie bij een verkoper (niet aangesloten bij de Geschillencommissie). Twee maanden na de aankoop merkt u op bij het eerste gebruik van het panoramadak dat die kapot is. Dat is gerepareerd bij de dealer. U vraagt zich af wie de reparatiekosten moet dragen.

U mag als consument op grond van de wet redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Over het algemeen is het ‘hoe ouder de auto, des te minder u mag verwachten’. Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen zes maanden na aankoop. Dan wordt aangenomen dat dat het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen toedoen/gebruik ontstaan is.

Uiteraard moet u als koper ook onderzoeken wat u koopt (onderzoeksplicht). De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet over de auto (mededelingsplicht). Indien gebreken door een particulier eenvoudig te zien of te bemerken zijn dan zijn het geen verborgen gebreken.

U zou in uw geval dus kunnen aangeven dat het gebrek zich binnen zes maanden heeft geopenbaard en dus bij aankoop al aanwezig was. Om die reden zou de verkoper de reparatiekosten op zich moeten nemen.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.