Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wanprestatie na aankoop

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 21 januari 2019

Goedeavond,

Ik heb op 18 oktober jl. een peugot 206 gekocht, bouwjaar 2002. Ik heb de de auto gekocht voor €1000,00. Ik heb de auto gekocht bij een garage en ik heb iemand meegenomen die verstand heeft van auto’s. De verkoper gaf aan dat hij de auto motorisch en technisch in goede orde is. De auto had geen APK. Wij hebben er een proefrit mee gemaakt en alles leek in orde.

De verkoper zou ervoor zorgen dat de auto APK gekeurd zou worden. De auto heeft 200k op de teller. Ik had mijn twijfels eraan (200k voor een benzine auto is veel) maar omdat de verkoper verzekerde mij dat de auto helemaal in orde is. De auto is APK gekeurd en ik mocht de auto ophalen. Na een week begon de koelvloeistof tempratuur te stijgen, ook lekt er olie uit de motor en zat de koppelingspedaal los. Ik heb de verkoper gebeld en gevraagd of de koopovereenkomst ontbonden kon worden. De verkoper heeft aangegeven dat de er “garantie” is tot aan de deur, maar hij zou wel de repraties uitvoeren en de kosten tegemoet komen. De verkoper heeft gezegd dat alleen de koppeling vervangen moest worden en heeft de druklager gemaakt. Ik moest €200,00 betalen. De verkoper gaf aan dat er niets mis was met de koelvloeistof tempratuur.

Toch had ik er geen goed gevoel bij en ben ik naar een andere garage gegaan. Die constateerde dat er een kabelbreuk was (ventilator). Deze heb ik gerepareerd en €100,00 betaald. Na een week tijd hoorde ik rare geluiden uit de motor. Ik heb de verkoper weet gebeld maar weigerde de auto terug te nemen. Vervolgens ben ik ‘m gaan taxeren bij wijverkopenauto’s.nl.

De monteur constateerde dat er olie lekte uit de uitlaat en vroeg zich af hoe de auto uberhaupt door de APK keuring is gekomen. Terwijl de verkoper aangaf dat de auto een nieuwe uitlaat heeft. Ook vond de monteur de vraagprijs teveel. Hij gaf aan dat de auto max voor €500,00 verkocht mocht worden, gezien de staat van de auto. Nu moet mijn auto hoogst waarschijnlijk naar de sloop en krijg ik er €150,00 voor. Ik heb een rechtsbijstandverzekering. Welke stappen kan ik ondernemen tegen de de verkoper en is dat zinvol?
 

Antwoord van Marika

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt op 18 oktober 2018 een Peugeot 206 gekocht uit 2002 voor €1000,. De auto heeft 200.000 km op de teller. U hebt er een proefrit mee gemaakt en alles leek in orde. De verkoper zou naderhand zorgen dat de auto APK gekeurd wordt. Na een week begon de auto mankementen te vertonen waaronder o.a. stijging temperatuur, olie uit de uitlaat lekken, olie uit de motor, losse koppelingspedaal. De verkoper wil de auto niet terugnemen. U vraagt zich af welke stappen u kunt ondernemen.

Wettelijke garantie
Of u zich met succes kan beroepen op de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW) hangt af of u dergelijke gebreken - zo kort na levering - hebt te verwachten bij een auto van deze prijsklasse, bouwjaar, kilometrage en de informatie van de verkoper.

Het feit dat de gebreken zich zo kort na levering zich openbaren, maakt dat u zich mijns inziens kan beroepen op de wettelijke garantie. Indien er binnen zes maanden na levering gebreken aan een auto worden geconstateerd, dan wordt verondersteld dat deze gebreken bij levering reeds aanwezig waren, behoudens tegenbewijs van de verkoper (art 7:18 lid 2 BW).

Terug naar verkoper
Voor een beroep op conformiteit dient u de verkoper in de gelegenheid te stellen het gebrek/de gebreken te verhelpen. Laat u dit na, dan verspeelt u zodoende uw rechten.
Ik adviseer u dan ook eerst de verkoper per aangetekende brief schriftelijk in gebreke te stellen, waarin u een redelijke termijn (twee weken) stelt, waarbinnen de reparaties uitgevoerd dienen te worden, bij gebreke waarvan u de reparatie elders zal laten uitvoeren op kosten van de verkoper.

Tip
Het is ook aan te raden om bij de verkoper aan te kaarten dat u, indien u er niet uitkomt met de verkoper, de RDW zal vragen voor een herkeuring van de auto om te achterhalen of de auto überhaupt door de keuring had gemogen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.