Verlichting van voertuigen

Vraag gesteld door P.Dijkema op 11 januari 2019

Ik was bij een auto-onderdelenshop en ving daar een gesprek op van iemand die wil de felste autolampen. Dit is iets wat mij dus opvalt. Onderweg gebeurt het steeds vaker dat men verblindende koplampen voert. Krijg je toevallig zo'n tegenligger terwijl er achter je ook iemand is die dat heeft zie je totaal niets meer.
Men kan gemakkelijk de verlichting hoger afstellen van binnenuit waardoor dit probleem alleen maar groter wordt voor de medeweggebruiker. Eigenlijk is dit heel egoistisch. De reden: "als ik zelf maar kan zien, dat een ander niets meer ziet is zijn probleem". Maar is dat zo. Stel ik raak door deze mensen verblind en raak van de weg, wiens schuld is dat dan. Wat is het maximaal toelaatbare Lumen getal? Wie stopt de toename met steeds feller wordende verlichting? Ik mag toch ook niet continue met grootlicht rijden? Dat is haast minder verblindend dan sommige Xenon verlichting, zeker als ze ook nog omhoog afgesteld staan. Als ik met een felle zaklamp op vliegtuigen schijn ben ik (terecht) strafbaar, maar dit mag schijnbaar wel. U merkt het, ik erger me hier enorm aan. Maar ik denk dat ik daar niet alleen in sta.

Antwoord van Henny

ANWB Expert

Hierin staat u zeker niet alleen.Op het platform zijn al een aantal vragen over verblindende verlichting gesteld. De klacht is heel herkenbaar. Het probleem speelt ook in andere Europese landen.

In Engeland heeft het RAC (Royal Automobile Club) onderzoek gedaan naar het effect van moderne koplampen op tegenliggers.Hieruit blijkt dat 65% van alle verkeersdeelnemers een verblindende ervaring heeft met moderne koplampen tot wel tien seconden.

De Verenigde Naties gaan zich er nu mee bemoeien. Er is een werkgroep aangesteld die het probleem bekijkt.

Het heeft ook onze aandacht en wij zijn bezig om dit op Europees niveau met de Zusterclubs te bespreken.

De voornaamste reden van verblinding door koplampen van auto’s wordt veroorzaakt door verkeerde afstelling of door gebruik van verkeerde lampen. Soms lijkt het of auto’s xenon verlichting hebben,maar er kan ook sprake zijn van goedkope halogeenlampen. Deze, vaak goedkope en slecht gemaakt lampen, geven veel strooilicht die voor een verblindend effect kunnen zorgen. Een andere oorzaak is dat in koplampen achteraf een xenon lamp wordt gemonteerd, terwijl die koplamp daar niet voor gemaakt is.Die lampjes passen niet bij de reflector van de auto, met een verblindend effect tot gevolg.

Lampen die vanaf de fabriek in de auto zitten voldoen aan de wettelijke voorschriften zoals die in Europese regelgeving is vastgelegd. Ook verlichting die los verkocht wordt, moet voorzien zijn van een Europees keurmerk.

Ook uw klacht zullen wij aanmerken als ledensignaal en doorspelen naar ANWB Algemeen Ledenbelang die soortgelijke berichten verzamelt en inventariseert.