Niet werkend touchscreen navigatiesyteem

Vraag gesteld door Navigatiesysteem op 02 januari 2019

Het touchscreen van het ingebouwde navigatiesysteem in mijn auto (Nissan Qashqai) werkt niet meer. Ik heb de auto gekocht in april 2017 bij een garage. De auto zelf is van 2014. Nu zeggen ze dat ze er niets aan kunnen doen en dat er een heel nieuw systeem in moet. Dit zou na aftrek van coulancekortingen van Nissan en de garage nog uitkomen op 2500 euro! Ik wilde hierover contact opnemen met de consumentenbond aangezien het mijzelf niet normaal lijkt dat het systeem nu al niet meer zou werken. Mijn vraag is of iemand weet wat de deugdelijke levensduur van een ingebouwd navigatiesysteem is?

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt in april 2017 een occasion gekocht uit 2014. Het ingebouwde navigatiesysteem reageert niet meer op aanrakingen. Er moet een nieuw systeem in wat uitkomt op een bedrag van €2500, - . U wilt weten wat de levensduur is van een navigatiesysteem.

De auto die u heeft gekocht, moet voldoen aan hetgeen u op grond van de gesloten overeenkomst mocht verwachten. Dit wordt het conformiteitsbeginsel genoemd. Voldoet de auto niet aan de redelijke verwachtingen dan is er sprake van non-conformiteit. Factoren die bepalend zijn voor wat u mag verwachten van een auto zijn o.a.: leeftijd, koopprijs in relatie tot de nieuwprijs, waar u de auto kocht, eventuele garantie en de informatie die door de verkoper is verstrekt over de auto.

Het is van belang dat u de verkoper in eerste instantie in de gelegenheid stelt de gebreken te verhelpen binnen een redelijke termijn. U kunt niet zomaar de auto laten repareren bij een derde en de kosten hiervan op de verkoper verhalen..

In dit geval is het zo dat de hardware van een navigatiesysteem in feite een auto leven lang mee moet gaan. Dat betekent dat u dit gebrek niet had mogen verwachten (indien het navigatiesysteem normaal gebruikt is uiteraard). In dit geval kunt u eisen dat de auto kosteloos gerepareerd dient te worden.

Weigert de verkoper zijn medewerking dan kunt u uw geschil voorleggen aan de geschillencommissie voertuigen. Zij zullen hier een bindend advies over geven.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.



***

Reactie van Navigatiesysteem:

Vriendelijk bedankt voor de snelle reactie en het uitgebreide duidelijke antwoord!