Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

N.a.v. ANWB 'Veel VW TSI-motoren met problemen': valt de kapotte distributieketting van mijn VW Polo 1.2-TSI onder garantie/coulance?

Vraag gesteld door Femke de Vries op 29 december 2015

Mijn VW Polo 1.2 TSI (105pk, 4 cylinder) uit 2011 met 70.000 km op de teller staat in de garage met een kapotte distributieketting. Ik lees in het ANWB artikel 'Veel VW TSI-motoren met problemen' dat bij 85% van de auto's waarbij een dergelijk probleem te verwachten is, de distributieketting al tijdens het onderhoud is ontvangen (aldus een woordvoerder van VW). Bij mij echter niet. Mijn garage wil mij de kosten voor reparatie (ong 1000 euro) laten betalen. Ik echter niet gezien de historie van VW TSI motoren en kettingproblemen. Wat zijn mijn rechten en hoe kan ik het beste in gesprek gaan bij mijn VW garage?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft een geschil met uw Volkswagen dealer met betrekking tot de kosten voor vervanging van de distributieketting van uw Volswagen Polo 1.2 TSI. Uw Volkswagen dealer wilt u voor al de kosten  laten opdraaien.. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Levensduur distributieketting
Anders dan een distributieriem dient een distributieketting - uitgaande van normaal gebruik en regulier onderhoud - een auto lang mee te gaan. Indien een distributieketting vroegrijdig vervangen dient te worden is dit niet conform verwachting.

Wettelijke garantie
De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien ex art 7:17 BW e.v. Nu vaststaat dat de distributieketting niet voldoet aan de overeenkomst, kunt u herstel eisen van de verkoper (inporteur/fabrikant is immers geen contractspartij). De kosten voor herstel komen in beginsel voor rekening van de verkoper, evenals de gevolgschade.

Geschillen
Indien u met de verkoper tot overeenstemming komt, dan kunt u het geschil:

  • ter behandeling indienen bij uw rechtsbijstandverzkeraar;
  • ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Voor meer informatie over klachten na aankoop, verwijs ik u graag naar onze webpagina:'Klachten na aankoop'.