Motor vastgelopen na onderhoud beurt

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 21 januari 2019

Mijn BMW 535d is altijd trouw bij zelfde vaste officiële dealer geweest voor alle onderhoud. Nu is monteur van deze garage na beurt waarschijnlijk carterstop vergeten of slecht vastgedraaid, garage geeft dit toe. Dezelfde dag van auto ophalen is mijn motor hierdoor vastgelopen.

ANWB heeft mij keurig geholpen, geen olie in carter geconstateerd en auto naar de vaste BMW garage vervoerd. Heb ik nu recht op nieuwe of gereviseerde motor, ik ben bang dat ik slechte motor krijg terwijl ik zelf altijd heel zuinig op de motor ben geweest?
 

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt een BMW 535d. Die hebt u laten onderhouden bij uw vaste officiële dealer. Na een onderhoudsbeurt is de garagist vergeten om de carterstop vast te draaien waardoor uw motor is vastgelopen. U vraagt zich af of u nu recht hebt op een nieuwe of gereviseerde motor.

Als een garage een fout maakt waardoor er schade ontstaat aan uw auto kunt u de garage hierop aanspreken. U zult wel moeten bewijzen dat de oorzaak van de schade aan de garage te wijten is. (In dit geval heeft de garagist al toegegeven dat ze de carterstop niet of niet goed terug hebben gedraaid).

U dient nu de garage eerst zelf de gelegenheid te geven om de schade kosteloos te herstellen.  U kunt doorgaans niet kiezen of het gaat om een gereviseerde of nieuwe motor. Zolang de motor gelijk is aan uw oude motor. Let wel op dat het dus niet gaat om een ruilmotor.

Indien u er niet uitkomt met de dealer kunt u uw geschil voorleggen aan de geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over reparatie en onderhoud vindt u op onze website.