Lekke koppakking Volvo V40

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 21 januari 2019

Januari vorig jaar (2018) heb ik een Volvo V40 gekocht bij een garage, na wat kilometers gereden te hebben kwam ik in de voorjaarsvakantie aan de kant van de weg te staan omdat mijn kachel geen warme lucht meer blies en de temperatuur van het koelvloeistof op liep. Ik ben toen naar een Volvo dealer gegaan en deze constateerde een lekke koppakking door te veel druk in het syteem, vervolgens heb ik de auto naar de garage laten transporteren om de auto door hun te laten repareren. Dit hebben zij gedaan, echter volgens hun was het geen lekke koppakking, maar een kapotte thermostaat klep. het probleem leek toen ook verholpen, tot jongsleden 20 december, mijn kachel stopte toen weer met het blazen van warme lucht. toen ik hier de Volvo dealer (andere dan in de voorjaarsvakantie) op de hoogte bracht, zeiden zij dat het misschien aan het peil van de koelvloeistof kon leggen, toen ik dit ging controleren bij een koude motor bleek de druk weer te hoog en kwam de koelvloeistof er uit spuiten. ik heb de auto toen naar de Volvo dealer gebracht en zij constateerden een lekke koppakking. Vervolgens heb ik begin dit jaar de auto weer naar de garage laten brengen waar ik de auto ook gekocht heb, zij konden echter niets vinden en ik mocht de auto weer ophalen, nu een week later is mijn kachel weer gestopt met het blazen van warme lucht, is de druk in het reservoir te hoog, en constateert mijn zwager (al 10 jaar automonteur) ook een lekke koppakking. Wat kun ik nu het beste doen?

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt afgelopen jaar een Volvo V40 gekocht bij een garage. Daarna werd er een lekke koppakking geconstateerd. Die reparatie is door de garagist uitgevoerd. De garagist gaf aan dat het uiteindelijk niet ging om een lekke koppakking maar om een kapotte thermostaatklep. Het probleem leek verholpen totdat de kachel er wederom mee stopte op 20 december 2018. De Volvo dealer constateerde een lekke koppakking. Begin dit jaar hebt u wederom de auto naar de verkoper gebracht en zij konden niets constateren. Onlangs hebben de klachten zich weer voorgedaan en is er door een automonteur geconstateerd dat het gaat om een lekke koppakking. U vraagt zich af wat u moet doen.

Wettelijke garantie
Indien u de auto zonder garantie hebt gekocht, zou u mogelijk een beroep kunnen doen op de wettelijke garantie (artikel 7:17 BW). Wanneer u zich daar op beroept dient u het autobedrijf (de verkoper) wel in de gelegenheid te stellen het gebrek te verhelpen. Mocht de Volvo deal ook een reparatie hebben uitgevoerd dan kan het zijn dat u daarmee mogelijk uw rechten verspild hebt ten opzichte van de verkoper.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.