Gebroken distributieketting

Vraag gesteld door cmos op 18 september 2017

De distributieketting van mijn Fiat Punto is gebroken. De auto is (bijna) 6 jaar oud en heeft 240.000 km gereden, onderhoudsschema altijd gevolgd (dealer) en 1e eigenaar. De ketting is gebroken 2 dagen voor de volgende (240.000 km) beurt. De distributieketting zou onderhoudsvrij zijn en daarom niet vervangen te hoeven worden.
Op het forum zie ik enerzijds dat de leverancier (de garage) de kosten van reparatie volledig voor zijn rekening moet nemen en anderzijds dat coulance mag worden verwacht. Hoe zit dat?
T.a.v. de reparatie: is het verstandig de leverancier alvast aan te geven dat je verwacht dat de reparatie voor zijn rekening komt? Of eerst afwachten waar de garage zelf mee komt.
Graag uw advies.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

De distributieketting van uw Fiat Punto (2010/240.000 km) is gebroken. De auto is dealer onderhouden. U vraagt zich af wie er voor de reparatiekosten opdraait.

Een distributieketting is - in tegenstelling tot een distributieriem - in principe onderhoudsvrij.

Nu de distributieketting toch gebroken is, is de vraag wie er voor de herstelkosten moet opdraaien.

Kosten vervanging distributieketting komen voor rekening dealer (waar u auto heeft aangeschaft) op grond van (non-)conformiteit ex art 7:17 BW e.v.

Eventuele gevolgschade komt normaliter eveneens voor rekening en de dealer. Echter gelet op met name de hoge kilometrage van uw auto is het redelijk dat u hieraan een substantiële bijdrage levert in de vorm van een gebruiksvergoeding.

Advies is voorafgaande aan de reparatie met de dealer om de tafel te zitten om verdeelsleutel herstelkosten te bespreken.

Komt u niet tot overeenstemming met de dealer;

  • Schakel - indien van toepassung - uw rechtsbijstandverzekering in;
  • Leg de kwestie ter beoordeling voor aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.



***

Reactie van Odelot:

Beste Michiel,

De vraagsteller hier is niet de enige met dit probleem. Ik ben moderator op het forum van de grande punto club en aan het inventariseren hoeveel clubleden er inmiddels met dit probleem te kampen hebben. Dat zijn er tot nu toe al liefst 14! Coulance hoeft men eigenlijk nooit op te rekenen, want het ligt altijd aan verkeerd gebruik of gebrekkig onderhoud. 1 geval kreeg na tussenkomst van de rechtsbijstand gedeeltelijke coulance. De kettingen breken ook bij allerlei kilometerstanden. Variërend van 80.000 km tot 240.000. Er is geen peil op te trekken. Er is hier in mijn/onze ogen sprake van een ondeugdelijk product, en Fiat Nederland dient hier wat aan te doen en niet zoals nu mensen van het kastje naar de muur te sturen. Ik ben benieuwd wat jouw visie is op dit gegeven? Het overzicht van de gedupeerden is hier te vinden: http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtopic.php?f=84&t=14716#p288638

Dan heb ik ook nog een vraag over preventief vervangen van de distributieketting... Als men bij de dealer adviseert om dit te doen, zijn de kosten dan wel geheel voor de eigenaar van de auto, of moet de dealer hem/haar ook in tegemoet komen? Fiat claimt immers dat hij onderhoudsvrij is? Het lijkt mij dat het niet zo kan zijn dat je pas in geval van een gebroken ketting coulance krijgt en als je hem preventief wil vervangen niet... Graag uw visie hierop.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Voor een beroep op de wettelijke garantie (conformiteit ex art 7:17 BW) dient men zich te wenden tot de verkopende partij, derhalve niet de importeur! Er bestaat immers geen contractuele relatie tussen koper en importeur.

Causaal verband onderhoud/rijstijl en breuk distributieketting
Er bestaat in principe géén causaal verband tussen onderhoud/ rijstijl en levensduur van de distributieketting.

Oorzaak breuk distributieketting
Het breken van de ketting van de ketting wordt doorgaans veroorzaakt door de kettingspanner of de nokkenasversteller.

Onze ervaring leert dat problemen met de distributieketting zich bij de FIat Grande Punto zich met name voordoet bij de 1.3 JTD. Deze type motoren komen eveneens voor in de Alfa Romeo Mito, Opel Corsa en Lancia Musa.

Kosten reparatie/ preventieve vervanging
Een distributierketting is onderhoudsvrij en dient - net als de nokkenasversteller en kettingspanner - een autoleven lang zonder problemen mee te gaan.

Bij een breuk van de ketting, of bij preventieve vervanging van de ketting dient u de verkoper (dealer/ garagist) in de gelegenheid te stellen om de ketting te vervangen.

De kosten voor vervanging distributieketting komen op grond van art 7:21 lid 2 BW voor rekening van de verkoper.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.



***

Reactie van Odelot:

Hartelijk dank voor uw antwoord. Dan heb ik echter nog 1 vraag: Ik heb zelf mijn auto nieuw gekocht bij dealer A. De auto is echter daarna direct in onderhoud gegaan bij dealer B, en tot nu toe altijd daar in onderhoud geweest. Mocht ik problemen krijgen met de distributieketting, moet ik dan bij dealer A zijn, of bij dealer B, waar ik de auto 6 jaar geleden gekocht heb, maar sindsdien nooit meer geweest ben?



***

Reactie van Michiel Claesen:

De wet schrijft voor dat u bij een klacht de verkoper in de gelegenheid moet stellen het gebrek te herstellen. Derhalve zou u in casu uw recht moeten halen bij dealer A.



***

Reactie van Odelot:

Ah ok, bedankt! Inmiddels is duidelijk dat Fiat customer care niets wil doen aan dit probleem. Ze melden doodleuk dat als de garantie voorbij is dit jouw probleem is, en zij nergens meer verantwoordelijk voor zijn. Misschien iets voor een artikel in de kampioen ofzo...