verkeerd geplaatste/ vervangen distributieriem.

Vraag gesteld door fam. kramer op 28 december 2016

goedemorgen,
Ik heb mijn auto (renault scenic van 2001) voor vervanging distributieriem en waterpomp bij euromaster gebracht.
Wordt net gebeld, dat het niet goed is gegaan. De riem is er bij het starten vanaf geschoten en er is veel schade. Zij hebben hem afgevoerd naar een speciaal herstelbedrijf.
Ik ben de auto voorlopig zeker een week kwijt. Waar heb ik recht op qua reparatie en vervangend vervoer?
En waar moet ik op letten als ik hem terug krijg?
Ik zou graag van u een onafhankelijk advies hebben.
Alvast bedankt!

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft uw auto weggebracht naar Euromaster ter vervanging van de distributieriem. Hierbij is er fout begaan waardoor er grote gevolgschade is ontstaan de motor. Euromaster heeft de auto op jaar beurt voor herstel aangeboden aan een specialist. U vraagt zich onder meer af voor wiens rekening de reparatiekosten gevolgschade motor komen, alsmede of u in de tussentijd recht heeft op vervangend vervoer.

Uitgaande van uw informatie ga ik ervan uit dat Euromaster bij vervanging van de distributieset een fout heeft begaan met als gevolg: motorschade. Euromaster dient voor de ontstane schade aan de motor op te draaien op grond van ex art 6:74 BW.

Indien Euromaster u geen passend vervoer kan aanbieden, dan kunt u de kosten voor een huurauto op Euromaster verhalen ex art 7:17 BW juncto art 7:21 lid1 sub b BW juncto art 7:24 lid 1 BW.

Op grond van Euromaster garantie en/of de wettelijke garantie (conformiteit ex art 7:17 BW e.v. kunt u - tot aan het voorgeschreven vervangingstermijn distributieriem - Euromaster aanspreken indien sprake van een tussentijds probleem distributieriem, mits de auto al de voorgeschreven regulier onderhoud tijdig heeft verkregen, en uitgaande van normaal gebruik auto.

Persoonlijk zou ik voor vervangen distributieriem kiezen dit uit handen te even aan een merkdealer, daar deze veel meer ervaring/expertise heeft bij vervangen distributieriem van dit model/type auto.

Meer informatie over klachten na reparatie of onderhoud vindt u op onze website.



***

Reactie van fam. kramer:

Michiel Claesen, hartelijk dank voor het antwoord.
Gezien de leeftijd van de auto hadden wij ervoor gekozen om het onderhoud niet meer bij de merkdealer te laten doen.
Helaas achteraf niet zo'n verstandige keuze.