Specificatie auto komt niet overeen met advertentie

Vraag gesteld door Jo-73 op 01 juni 2015

Ik heb twee weken geleden een auto gekocht waarbij op internet (database autotrack) vermeld stond Navigatie: ja (geintergreerd) en later dit ook nog eens vermeld bij overige opties. Nu heb ik heb vrijdag opgehaald en blijkt dat er geen navigatie opzit. Ik heb gebeld met de verkoper, die zegt dat navigatie een optie was om er bij te kopen en dat Autotrack dat zelf automatisch in de advertentie heeft gezet. Had ik beter op moeten letten tijden koop? Tijdens proefrit ga ik niet met touchscreen scherm zitten spelen. Mag ik nu verwachten dat ze dit alsnog installeren?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

Het uitgangspunt is dat u geleverd moet krijgen wat u heeft gekocht. Als op de koopovereenkomst staat dat er een navigatiesysteem aanwezig is moet dat er ook zijn. In uw geval stond dit niet vermeld in de overeenkomst maar in de advertentie. Helaas komt het vaak voor dat de specificaties die worden gegeven niet helemaal kloppen. Van belang is dan vervolgens wat er tijdens de gesprekken met de verkoper is gevraagd en meegedeeld. U heeft als consument namelijk de plicht om hetgeen u koopt te onderzoeken. Heeft u gevraagd of alle opties aanwezig waren? Als de verkoper dit bevestigt mag u hier ook van uitgaan. Wat ook meespeelt is de vraag of u eenvoudig had kunnen constateren dat iets niet aanwezig was. U heeft een proefrit gemaakt en had de functies kunnen testen. In dat geval had u wellicht gezien dat er geen navigatiesysteem was ingebouwd.

Al met al kunt u niet zonder meer zeggen dat wat in de advertentie stond ook aanwezig moet zijn. Er moet ook van uw kant enig onderzoek zijn verricht of van de zijde van de verkoper een toezegging zijn gedaan. In dat geval kunt u de verkoper hierop aanspreken. Er zou dan alsnog een navigatiesysteem geleverd kunnen worden of u zou bijvoorbeeld gecompenseerd kunnen worden voor het feit dat u heeft betaald voor een optie die niet is geleverd.