Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Mag een hotel in oostenrijk waar wij een reservering en aanbetaling hebben gedaan in februari nu zomaar zn prijs verhogen?

Vraag gesteld door Hotelkamerprijsverhoging op 8 september 2017

Wij hebben in februari 2017 een hotel geboekt in oostenrijk (fiss) en een aanbetaling gedaan voor februari 2018. (Hier hebben we ook een bevestiging van uiteraard) Nu ontvingen wij een eerste email waarin werd aangekondigd dat het hotel is overgenomen door een andere tak van de familie en dat ze de prijzen voor winter 2018 zouden gaan verhogen. Daarna ontvingen wij een 2e email dat onze kamer die week € 900 (!!!) duurder zou zijn. We moeten binnen een week reageren of we dit willen en zo niet dan vervalt onze reservering. Dit is te belachelijk voor woorden. We hebben gebeld en er werd gezegd dat dit juridisch helemaal is uitgezocht en dat dit wel mag. Dit lijkt mij toch niet te mogen? Anders zou elk hotel dat toch kunnen doen? Ze zetten ons met onze rug tegen de muur want we kunnen nu ook niets anders meer vinden voor deze week (krokusvakantie en druktste week van het jaar dus alles zit al vol). Hoor heel graag uw reactie. Alvast bedankt. Groet Tessa Vermeulen

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft in februari 2017 een hotel gereserveerd in Oostenrijk voor februari 2018. U heeft hiervoor reeds een aanbetaling gedaan. Het hotel is tussentijds overgenomen. Nieuwe eigenaar heeft u bericht dat de prijzen zijn gewijzigd. U zou hierdoor voor een week € 900,- duurder uit zijn. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Voorwaarden
Of een hotel na boeking zijn zijn tarieven mag verhogen hangt af van de overeenkomst en de toepasselijke voorwaarden, welke op moment van boeking geldig waren.

Mochten de voorwaarden hierover geen uitsluitsel bieden, dan geldt de prijs zoals overeengekomen.

Europees Consumenten Centrum IECC)
Komt u er niet uit met het hotel, dan kunt u het geschil kosteloos ter beoordeling voorleggen aan het ECC (voor grensoverschrijdende geschillen).

Beschikt u over rechtsbijstand; schakel deze in.



***

Reactie van Hotelkamerprijsverhoging:

Dank voor het antwoord. Ik heb gecheckt maar er zaten geen algemene voorwaarden bij de reserveringns en aanbetalingsbevestiging.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Indien men bij boeking evenmin hebben gewezen op de toepasselijkheid van algemene voorwaarden, alsmede de vindplaats ervan, maakt dat (uitgaande van de Nederlandse wetgeving); dat eventuele bestaande algemene voorwaarden dan door u (wederpartij) buiten werking kunnen worden gesteld, mocht desbetreffende bepaling(en) voor u nadelig uitpakken.

Oostenrijkse regelgeving zal hierin niet veel afwijken met die in Nederland. Het ECC kan u ook hierover nader informeren.