Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Garage vraagt opeens om contante betaling?

Vraag gesteld door Iris1982 op 25 april 2018

drie weken geleden kreeg ik pech met mijn auto. 6 april. Koppelingsplaat is stuk van mijn Peugeot 807. Ik stond toevallig om de hoek van een garage, dus besloten dat ie daar gemaakt zou worden. 630 euro zou het kosten. Koppelingsplaat moest vervangen.

Vervolgens zou mijn auto vrijdag 13 april gemaakt worden. Woensdag heeft de baas de auto ingepland voor de donderdag / vrijdag. Donderdag 12 april ben ik de sleutel gaan inleveren. Maandag 16 april zou mijn auto klaar zijn. Dinsdag bel ik vervolgens en dan hoor ik dat de auto niet meer start?! En daarom nog niet gemaakt is. Maar ze gaan er alles aan doen om de auto te maken en de onderdelen bestellen.. wat snap ik hieraan dan niet? Onderdelen bestellen? Dan zijn ze dus nog niet eens begonnen? Donderdag 19 april belde ik om te horen hoe het met de auto was,

Als er extra kosten waren zou ik gebeld worden en zouden ze dat zeggen, en overleggen.

Ja hij zou écht gemaakt worden, ze zouden de auto bij een andere garage laten maken omdat ze zelf geen plek hadden??? Dit was 20 april vrijdag en hij zou maandag hooguit dinsdagochtend klaar zijn. Aan het einde van 24 april, gisteren dus, belde ik en er moest nog een of andere vork vervangen worden? Dit heeft ook weer met de koppelingsplaat te maken? Maar ik zou geen extra kosten betalen en als het extra kosten waren zou dit niet veel zijn. Ik zou vanochtend gebeld worden, 25 april (mijn auto is inmiddels 13 dagen bij hun).

Na wederom een afspraak die niet nagekomen wordt, bel ik zelf. Of ik even 765 euro contant kan betalen, want zij moeten die andere garage betalen die mijn auto gemaakt heeft. Als ik ze mijn vermoeden vertel, dat ze zwart willen verdienen en ze er tevens op wijs, dat er niks of niet veel bij zou komen en ik 135 euro toch echt wel veel erbij vind, wordt er in bochten gedraaid en heeft de garage klanten in de zaak gaan die helpen moe ten worden worden.

Ik ben niet zijn enige klant zegt hij dan. Maar wel een klant die 13 dagen op zijn auto wacht. Hij zegt dat hij me zo terug belt..

Ik heb aangegeven dat er voor mijn gevoel iets niet klopt. Waarom wil hij niet dat ik pin, maar per se contant? Dan kan het toch niet anders dan dat hij de transactie niet op papier wil hebben staan?

Dus ik heb gezegd: prima, jij belt me niet dat er extra kosten zijn, vervolgens zeg je dat er geen extra kosten zijn en dat als die er zijn het niet veel is. In mijn ogen is 135 euro veel geld om dan even extra op een reparatie van toch al 630 euro neer te leggen. Dan weet ik het goed gemaakt: 700 contant, wat al niet volgens afspraak is, of 765 pinnen.

Wat kan ik nu nog doen? De garage zou nog terugbellen en ik wil eigenlijk sterk in mijn schoenen staan. Dit zaakje stinkt aan alle kanten voor mijn gevoel namelijk.

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

De kosten van de reparatie aan de koppeling valt duurder uit dan van te voren afgesproken. En de garagist eist dat u de factuur contant voldoet. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Bij beantwoording van de vraag, ga ik ervan uit, dat de garagist BOVAG-lid is.

Prijsopgave (vast/ niet-vast)
Op grond van artikel 9 BOVAG-voorwaarden kan er sprake zijn van een vaste prijsopgave of van een niet-vaste prijsopgave.

Wanneer de reparatiekosten bij niet-vaste prijsopgave dreigt te worden overschreden met meer dan 10%, dient de garagist contact met de opdrachtgever op te nemen, teneinde de meerkosten te bespreken. Indien de garagist voornoemd overleg heeft nagelaten, dan is de opdrachtgever maximaal de niet-vaste prijs plus 10% verschuldigd.

Betaling
Op grond van art 16 lid 1 BOVAG-voorwaarden dient betaling contant te worden voldaan of door bijschrijving op de bankrekening van de garagist.

Gespecificeerde factuur
U heeft te allen tijde recht op een gespecificeerde factuur.