Extra kosten na mislukte pinbetaling BP

Vraag gesteld door JD60 op 29 december 2016

Mijn vraag gaat over de aansprakelijkheid voor een (achteraf) niet goed verlopen pintransactie (benzine).Ik kreeg een factuur via een deurwaarders- en incassobureau voor deze niet betaalde brandstof (logisch) maar daarbovenop € 57 aan "onderzoekskosten". Gebeld met dit kantoor alwaar mij werd medegedeeld dat de aansprakelijkheid altijd bij de afnemer ligt terwijl ook de medewerker van het pompstation dit niet heeft geconstateerd. Zo stom dat ik de bon niet heb bewaard. Overigens is het tweede deel van de transactie, het bijschrijven van de Freebees, wel gelukt. Wellicht dat u mij enige duidelijkheid kan verstrekken. Uiteraard bereid om de brandstofkosten te betalen maar de onderzoekskosten zijn naar mijn mening niet (volledig) voor mijn rekening.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een aanmaning ontvangen voor een pin betaling die niet juist is gegaan na het tanken.

Het is inderdaad zo dat de verantwoordelijkheid voor de betaling bij u ligt. Als u echter kunt aantonen dat u wel degelijk langs de kassa bent geweest en ervan mocht gaan dat de betaling juist was gedaan is het ook vreemd dat de persoon waarbij u heeft afgerekend hier geen nota van heeft genomen. U zou dit bij het pompstation zelf neer kunnen leggen of bij de directie van de overkoepelende organisatie. Wellicht is er alsnog de bereidheid om de administratiekosten te crediteren.