schade aan carter na servicebeurt

Vraag gesteld door ejabrons op 19 juli 2017

IK heb mijn KIA Carnival II altijd in onderhoud gehad bij een KIA-dealer. Bij de laatste kleine beurt (07-2017) werd mij verteld dat de carterpan kapot was. Het draad voor de carterplug was defect. Het carter is nu dicht maar bij een volgende beurt zou de carterpan (circa € 300,--) moeten worden vervangen. Mijn vragen:
1. kan ik een jaar rijden met dit euvel.
2. kan ik er van uitgaan dat de monteurs ondeskundig hebben gehandeld, m.a.w. wie dient op te komen voor de kosten.

Ik zie uw reacties met belangstelling tegemoet en dank u bij voorbaat.

Vriendelijke groet,

Erik Brons

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Ubent in een bezit van een KIACarnival II, welke u in onderhoud heeft bij de KIA dealer. Bij de laatste kleine beurt (juli 2017) bleek het schroefdraad van de cartesiaan defect. De dealer heeft de carter provisorisch gedicht. U vraagt zich af of u tot aan e volgende beurt hiermee kunt blijven rijden. Tevens vraagt u zich af voor wiens rekening de kosten voor vervanging cartesiaan komen.

De enige wijze waarop schroefdraad cartesiaan stuk kan gaan, is door een fout van de monteur, bij terugplaatsen carterplug tijdens de (waarschijnlijk de één na laatste) onderhoudsbeurt.

Ofwel; de dealer dient voor de totale reparatiekosten op te draaien.

Of u tot aan de volgende beurt zonder enige probleem met cartesiaan kunt doorrijden, valt op afstand niet te zeggen. Ik raad u wel aan een en ander op schrift te vragen van de dealer. Of anders moet de dealer de cartrpan nu alvast vervangen.

Meer informatie over klachten na onderhoud vindt u op onze website.