Rdw weigert invoer Tüv goedgekeurde auto

Vraag gesteld door Rodebes op 27 september 2018

Hallo,
In goed overleg met de duitse Tüv heb ik een Mercedes G met duitse papieren omgebouwd tot pickup met een langere wielbasis. De verlenging is door de Tüv opgenomen in de duitse autopapieren. Nu zegt Rdw dat omdat het chassis is verlengd en de karosserie is ingekort voor de pickup bak de auto voor 2/3 is gewijzigd, en daarom een nieuw voertuig is ontstaan dat moet worden getoetst aan de eisen van dit moment. airbbags, abs ed.
Maar kunnen ze dat eisen, de auto kan zo een duits kenteken krijgen, maar geen nederlands.
Mvg
Huub

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heef een geschil met de RDW ter zake de toelating van een Mercedes G-klasse op Duits kenteken, welke tot pick-up is omgebouwd. Deze auto is door de TUV goedgekeurd. U vraagt zich af of de RDW wel een Nederlands kenteken mag weigeren, nu de auto volgens Duits recht aan alle vereisten voldoet.

Kunt u mij aangeven op welke gronden de RDW zich in desbetreffend geval beroept?



***

Reactie van Rodebes:

Beste Michiel, je weergave van de problematiek is correct. De eerste uitleg van Rdw was dat en het chassis is verlengd en dat de carrosserie is ingekort zodat deze voor de pickup bak past. Twee van de drie hoofdbestanddelen zijn substantieel gewijzigd en daardoor is een nieuw voertuig ontstaan. Toen ik daar door heen prikte door de zeggen dat ik er dan wel een originele 2 persoons kabine op kon zetten, was het ineens niet meer een 2/3 probleem, maar ging het plotseling alleen om het verlengde chassis. Terwijl deze verlenging in voortdurend overleg met de Tüv is gerealiseerd. De Tüv hanteert daarbij de richtlijnen van Mercedes. Het probleem bij de Rdw is dat ze zich gedragen als een paling in een emmer snot. Als je hun argementen ontkracht bedenken ze weer wat anders. Voor uw beeld, door het verlengde chassis ontstaat een wielbasis van 3400 mm, dat is een bestaande wielbasis van G-klasses. Minder bekend, maar ze worden nog steeds gebouwd.
Mvg



***

Reactie van Michiel Claesen:

De meest 'eenvoudige' oplossing zou dan zijn om de tot Pickup ongebouwde Mercedes G-klasse op Duits kenteken laat zetten. Vervolgens is er slechts een administratieve handeling van de RDW benodigd ter verkrijging van een Nederlands kenteken.



***

Reactie van Rodebes:

Oké, bedankt! Dat gaan we doen zodra de afwijzing op papier staat, en geen andere ruimte toe laat. Mvg.