probleem pomp stuurbekrachtiging Volvo XC 60 (maart 2013)

Vraag gesteld door Janwillem van den Berg op 23 februari 2018

Eerder begreep ik van u dat bij mijn VolvoXC60 (begin maart 5 jaar, kilometerstand 127.000 bij begin problemen) het niet conform de verwachtingen is dat de turbo kapot is door versleten lagers.

Is het wel te verwachten dat de stuurbekrachtigingspomp op dit zelfde tijdstip het (dreigt) te begeven?

De monteur die de turbo heeft vervangen had reeds gemerkt dat de pomp van de stuurbekrachtiging een fors lawaai maakt. Van hem begreep ik nu dat dit euvel mogelijk verholpen kan worden door spoelen van de pomp (verversen olie) a € 170,-. Maar het kan ook zeker nodig zijn om de gehele pomp te vervangen (lijkt mij waarschijnlijker gezien het lawaai) a € 700,-

Volgens de monteur zou de tegendruk die de pomp ondervindt bij scherpe bochten (parkeren etc) de oorzaak van het euvel zijn.

Antwoord van Michiel Claesen

ANWB Expert

De stuurbekrachtiging van uw Volvo XC60 (2013/127.000 km) maakt veel lawaai. De dealer stelt voor de stuurbekrachtigingspomp te spoelen en de olie ervan te verversen, of anders de pomp te vervangen. U vraagt zich af wat de gemiddelde levensduur is van een stuurbekrachtigingspomp.

Diagnose garagist
Op zich is het niet ondenkbaar dat bij spoelen en verversen van de olie de stuurbekrachtiging weer naar behoren functioneert. U zou er ook voor kunnen kiezen om de pomp direct te vervangen, de koesteren hiervan zijn wel aanzienlijk hoger.

Levensduur stuurbekrachtigingspomp
Van een stuurbekrachtigingspomp mag u verwachten dat deze een langere levensduur heeft dan 127.000 km/5 jaar.

Wettelijke garantie
Wanneer een product niet voldoet aan de redelijke verwachting op grond van de koopovereenkomst, dan kunt u zich als consument beroepen op de wettelijke garantie (conformiteit ex art 7:17 BW).

Voor een beroep op conformiteit dient u de verkoper (dealer) wel in de gelegenheid te stellen het gebrek te verhelpen.

Reparatiekosten
Wanneer de pomp wordt vervangen komen de herstelkosten voor rekening van de verkoper (dealer) op grond van art 7:21 lid 2 BW).

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.

 


***

 

 

 

Reactie van Janwillem van den Berg:

 

 

Geachte heer Claesen,

De directeur van Volvo garage van der Wulp wil contact met u opnemen.
Hij is het er niet mee eens dat een reparatie aan een turbo bij een Volvo XC60 metv 120.000 km onder de non-conformiteits regeling valt.
Uit zijn reactie begrijp ik dat je mag verwachten dat dit euvel zich kan voordoen bij een Volvo.
Iets wat mij niet is verteld toen ik deze auto kocht (kenteken 56-ZVJ-9).
De monteurs in zijn eigen bedrijf hebben dit probleem nog niet eerder bij de hand gehad bij een Volvo XC60 met deze kilometerstand.

 


***

 

 

 

Reactie van Michiel Claesen:

 

 

Geachte heer Van den Berg,

Excuus voor mijn late reactie. Heb inmiddels ook een e-mailbericht van de ondernemer ontvangen met het verzoek contact op te nemen. Ik zal vanochtend contact opnemen met de ondernemer.
 

 


***

 

 

 

Reactie van Janwillem van den Berg:

 

 

Geachte heer Claesen,
Dank voor uw reactie.
Het bleek dat de stuurbekrachtiging weer geluidloos functioneerd na spoelen.
Het ging dus om vervuilde olie.
U gaf aan dat de problemen met vervuilde olie mogelijk ook een oorzaak kan zijn geweest bij de Turbo.
Is hier een relatie?
Overigens blojkt nu ook de buitenspiegelverwarming links niet meer te functioneren (toevalligheid). Mogelijk een zekering, maar het gevoel bekruipt me “wat is het volgende dat gaat uitvallen”.
Vr. Gr.
Janwillem van den Berg.

 


***

 

 

 

Reactie van Michiel Claesen:

 

 

U vraagt of er sprake kan zijn van een causaal tussen het defect aan de stuurberkachtigingspomp en de defecte turbo.

Neen, er ibestaat geen correlatie tussen het defect aan de stuurbekrachtigingspomp en de defecte turbo. Zou eerder op achterstallig onderhoud kunnen wijzen.

In uw eerder gestelde vraag ter zake de defecte turbo, heb ik u reeds gewezen op uw rechten als consument.

 


***

 

 

 

Reactie van Janwillem van den Berg:

 

 

Geachte heer Claesen,
Ik begrijp dat er geen causaal verband kan zijn tussen de turbo en de stuurbekrachtigingspomp.
Het viel me op dat bij beide problemen de (smeer?)olie een rol heeft (of zou kunnen hebben) gespeeld.
Mijn auto heeft steeds de reguliere beurten gahd bij Volvo garage Van der Wulp te Spijkenisse. Er kan geen sprake zijn van achterstallig onderhoud. Dan valt meer te denken aan het gebruik van verkeerde olie.
Vr. Gr.
Janwillem van den Berg.

 


***

 

 

 

Reactie van Michiel Claesen:

 

 

Ik zal uw suggestie wat betreft gebruik verkeerde olie aan mijn technische collega's voorleggen.

Wordt vervolgd.

 


***

 

 

 

Reactie van Michiel Claesen:

 

 

Het is volgens mijn technische collega's zo goed als uitgesloten, dat de Volvo-dealer verkeerde olie heeft gebruikt. Al zou de dealer verkeerde olie hebben toegevoegd, dan nog is niet gezegd dat daardoor een turbo of de stuurbekrachtigingspomp defect kan raken.

NB: heb overigens nog altijd geen contact gehad met de dealer.. Gisteren was ik afwezig en vanochtend bleek de dealer niet beschikbaar.