Draagkracht trekhaak bepalend voor gewicht

Vraag gesteld door George2 op 07 februari 2016

In wets artikel 5.18.7 wordt een andere uitleg gegeven over de belasting van de kogeldruk. Het gaat om de technische wettelijke eisen.
Dat de fabrikant andere eisen stelt is iets commercials verkoopt liever een grotere duurdere auto.
Binnen Nederland zou ik mij aan dit artikel moeten houden dan voldoe ik mij aan de wet.
Het is volkomen onbegrijpelijk dat PON importeur en eigenaar van Gazelle hierin geen modus kan vinden als ze zo graag kleine zuinige auto's verkopen.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft een vraag/opmerking over de maximale kogeldruk van een auto, afgezet tegen de maximale kogeldruk zoals wettelijk bepaald.

Kogeldruk
Zowel de auto als de trekhaak zelf kent doorgaans een maximale kogeldruk. Te allen tijde dient de laagste maximale kogeldruk van beide te worden gehanteerd.
Stel de maximale kogeldruk van de auto bedraagt 40 kg. Maximale kogeldruk trekhaak bedraagt 60 kg; De maximale toegestane kogeldruk bedraagt dan 40 kg.

Kogeldruk auto
Reden voor opgave lagere maximale kogeldruk door de autofabrikant dan wettelijk maximaal is toegestaan heeft te maken met de constructie van de auto en de negatieve beïnvloeding van de rij-eigenschappen van de auto.

Overigens is niet gezegd dat een grotere auto per definitie een grotere maximale kogeldruk heeft dan een kleinere auto.