Milieuzone Rotterdam ontheffing
Vraag gesteld door Volvo740 op 16 november 2015
Indien mijn Volvo 740GL benzine motor met gasinstallatie uit 1988 kan voldoen aan de eisen E2, K6-G of U9 dan mag ik wél in de milieuzone (brief 13 november 2015 van gemeente Rotterdam). 1e) Wat zijn deze eisen? 2e) hoe toon ik aan welke emissie mijn auto heeft (bijvoorbeeld meetstaat van een APK station?)
Antwoord van Annemieke
ANWB ExpertU vraagt zich af of u nog met uw auto zult mogen rijden in de milieuzone in Rotterdam.
Vanaf 1 januari 2016 mogen de volgende auto’s de milieuzone niet in:
- Vrachtauto’s op diesel in Euroklasse Euro-1, Euro-2 of Euro-3.
- Bestel- en personenauto’s op diesel met een Datum Eerste Toelating (DET) vóór 1 januari 2001.
- Bestel- en personenauto’s op benzine met een DET vóór 1 juli 1992.
- Bestel- en personenauto’s op lpg met een DET vóór 1 juli 1992.
De Datum Eerste Toelating staat in uw kentekenbewijs. Doe de kentekencheck en controleer of jouw auto de milieuzone in mag.
Meer informatie over de milieuzone vindt u op de website van de Gemeente Rotterdam.
Op uw kentekenbewijs kunt u zien wat de emissie is van uw voertuig.
***
Reactie van Volvo740:
Beste Annmieke, dank voor je reactie, maar dat was mijn vraag niet. mijn vraag is: 1e) wat betekenen en zijn die normen (dus welke percentages voor welke vervuilingsdelen) en 2e) hoe kan ik dat laten meten en 3e) zou dat bij een apk kunnen met een uitdraai van de meting? Vriendelijke groet,
Chris/Volvo740
***
Reactie van Annemieke Zerdoun:
Waar het in dit geval om gaat, zijn de normen die voor deze milieuzone worden gegeven.
De door u gevraagde normen zijn niet van belang. Doorslaggevend is het bouwjaar van uw auto. Als uw auto ouder is dan het gegeven bouwjaar doet de emissie er niet meer toe.
***
Reactie van Volvo740:
Nee, dat is niet het hele verhaal (volgens de brief 13 nov jl van de gemeente). Indien ik kan voldoen aan deze eisen (E2 of K6-G of U9) mag ik wél de milieuzone in. Ik kan een pdf maken van de brief en u die toesturen? Graag uw gegevens. groet, Chris/Volvo740.
***
Reactie van Volvo740:
Van de site van de gemeente: "www.gezonderelucht.nl"
3. Bijzondere gevallen
Heb je bijvoorbeeld een trouwauto of foodtruck van 25 tot 40 jaar oud? En verdien je daar je geld mee? Dan kun je een ontheffing krijgen.
Heb je een benzineauto met de aanduiding E2, K6-G en U9? Dan is het ook mogelijk om een langdurige ontheffing te krijgen. Staat de auto niet als zodanig bij de RDW geregistreerd? Dan moet je zelf aantonen dat je auto voldoet aan de toegangseisen van de milieuzone.
Heb je een andere auto? En denk je dat die net zo schoon of schoner is dan de auto’s die de milieuzone wél in mogen? Dan moet je dat zelf aantonen. De gemeente Rotterdam bekijkt dan of je in aanmerking komt voor een ontheffing.
***
Reactie van Annemieke Zerdoun:
U doelt op de volgende informatie die wordt gegeven door de gemeente Rotterdam:
Heb je een benzineauto met de aanduiding E2, K6-G en U9? En staat je auto met een van deze aanduidigen geregistreerd bij de RWD? Dan hoef je niets te doen: je auto is automatisch ontheven.
Auto’s die met een aanduiding E2, K6-G en U9 bij de RDW geregistreerd staan, mogen straks gewoon de milieuzone in. Je hoeft daarvoor niets te doen. Staat je auto niet op deze manier geregistreerd bij de RDW? Maar kun je wel aantonen dat jouw auto net zo schoon, of schoner, is dan een auto die de milieuzone wél in mag? Dan kun je een ontheffing aanvragen.
U zou bij de RDW kunnen opvragen wat de gegevens zijn voor uw voertuig. In het kentekenregister kunt u de gegevens nagaan van uw voertuig. Bij de handelsbenaming staat aangegeven welke norm bij uw auto van toepassing is.
Staat een van de uitzonderingen niet bij uw kenteken in het register van de RDW, dan raden wij u aan contact op te nemen met de Gemeente Rotterdam om na te vragen op welke wijze u kunt aantonen dat uw auto schoon genoeg is om Rotterdam in te mogen rijden.
***
Reactie van Volvo740:
Dan zal ik toch eerst moeten weten wat K6-G of Ug inhoud? Toch? Kunt u mij dat geven of een instantie waar ik dat kan navragen? groet, Chris/Volvo740.
***
Reactie van Annemieke Zerdoun:
Wij hebben deze informatie niet voorhanden. U zou dit na kunnen vragen bij de RDW of de Gemeente Rotterdam.
***
Reactie van Volvo740:
RDW wist het ook niet, heb de vraag ook bij de gemeente uitgezet. Toch vreemd dat de ANWB niet weet wat standaard emissie normen zijn? Vriendelijke groet, Chris/Volvo740.
***
Reactie van Annemieke Zerdoun:
Ik hoop dat de Gemeente u hiermee verder kan helpen.
***
Reactie van Volvo940:
Beste Volvo740,
Ik weet hier iets van maar niet alles. Voordat in juli 1992 de Euro 1 norm verplicht werd bestonden er al schonere auto's. Deze werden voor fiscale stimuleringsregelingen apart ingedeeld. De door jou genoemde, maar het waren er meer. Eigenlijk zijn de drie die de gemeente noemt juist de varianten met GEREGELDE katalysator. U9 is cf Amerikaanse norm. K6-G is schoon met geregelde kat en E2 voldeet op voorhand al aan Euro1. Dat is allemaal mooi maar wat moet je er mee? Jouw auto is net uit de periode dat er waarschijnlijk wel een kat onder zit maar genoemde normeringen toen niet afgegeven zijn. Als het niet op jouw kenteken staat kan je dat waarschijnlijk vergeten. De RDW gaat dat soort normen niet opnieuw verstrekken.
Heb je een geregelde katalysator (eerst ff nagaan) dan is aanpassing naar Euro 1 waarschijnlijk eenvoudig of al een feit. Ik zou daarvoor in eerste instantie schakelen met Tüv Nederland. Zij geven ook de Umweltplakete voor Duitse milieuzones af. Komen zij er niet uit moet je naar Duitsland. Ombouwsets naar Euro 1 (indien nodig) zijn daar zonder meer te krijgen. Ook certificering (in de praktijk denk ik afgifte van Grüne Plakete) is dan eenvoudig bij de Tüv. Ik zou wel tevoren met de gemeente kortsluitem dat zr deze Tüv test accepteren. Succes en hou 'm op de weg!
***
Reactie van Sorontar:
Ik hoop dat de ANWB hier hard tegenin kan gaan, wat als alles steden los van elkaar dit soort idiote maatregelen verzinnen?
Ik rijd een auto die een paar maanden te oud is, hoewel het model in exact dezelfde vorm tot 2007 geproduceerd is mag ik er de stad niet mee in.
Persoonlijk vraag ik mezelf af wat voor idioten dit soort regels verzinnen, als ze simpelweg naar Duitsland hadden gekeken dan hadden ze een systeem gehad waar we wat mee zouden kunnen. Nu doet iedere stad maar wat.
Het ergste vind ik nog dat ik 100% van de wegenbelasting betaal, in een APK goedgekeurde auto rijd... maar vervolgens niet van 100% van het Nederlandse wegennet gebruik mag maken!?
***
Reactie van JvKnegsel:
Op 22 april van dit jaar (2017) reed ik per motor over de A20 langs Rotterdam, bij afrit 14. Daarvandaan kun je Rotterdam in.
Omdat ik wilde weten of ik ook met mijn auto Rotterdam nog in mocht komen, fotografeerde ik daar de borden met informatie over de Rotterdamse milieuzone, die daar op een groot bord staan ten behoeve van het langsrazende verkeer.
Ik kan helaas de foto niet op het forum zetten.
Op dat informatiebord staat dat de milieuzone geldt voor vrachtwagens "Euro III" en lager en voor personen- en bestelauto's
"diesel 31-12-2000 en ouder benzine 30-6-1992 en ouder".
Geen vermelding van de (hoofd)brandstof lpg. Als die "alternative fuel" ook onder het verbod was begrepen, had men dat wel op die informatieborden geplaatst. Je moet kunnen vertrouwen op de informatie die op zo'n bord staat!
Kortom: je mag er als automobilist van uitgaan dat de andere brandstoffen en energiebronnen (zoals lpg, aardgas, waterstof, elektriciteit, alcohol) niet onder de Rotterdamse milieuzone vallen.
Overigens geeft een ander informatiebord op dezelfde plek in vijf talen (Engels [voorop!] en dan [pas] Nederlands, Frans, Duits en Pools) het woord milieuzone aan, met daarbij een camerasymbool en de afbeelding van een (lege) kentekenplaat met daarop het blauwe EU-bandje en daaronder de letters EU.
Daaruit kun je afleiden dat de milieuzone alleen geldt voor voertuigen uit EU-landen. Een Zwitser bijvoorbeeld is dus vrijgesteld? En die vrachtwagen uit Wit-Rusland ook?
Lijkt mij ergens wel logisch. Een Zwitsers kenteken kan tussen meerdere auto's gewisseld worden (lastig dan de voertuiggegevens fotografisch na te gaan) en hoe speur je in een Wit-Russisch kentekenregister? En in Wit-Rusland en elders doet men wellicht niet eens aan EURO-normen? Maar discriminerend is het wel (en wellicht ook concurrentievervalsend).
Overigens heeft de rechter onlangs of een of meer bezwaarpunten de Rotterdamse milieuzone teruggefloten. Maar welke gevolgen dat nu voor de praktijk heeft, is mij niet duidelijk.
Deel deze pagina