Is het uitschakelen van uitsluitend de functie "flits signalering" voldoende?

Vraag gesteld door Absoluut betrouwbaar op 07 april 2018

In doorreis landen als Duitsland en Frankrijk is het gebruik van flits signalering niet toegestaan. Ik heb op mijn navigatie een abonnement verkeersinformatie inclusief flits signalering. Hoeft alleen deze functie uitgeschakeld te worden of moet het complete abonnement "verkeersinformatie" worden verwijdert?

Antwoord van Michiel Claesen

ANWB Expert

U vraagt of het voldoende is flitspaalsignalering in Duitsland en Frankrijk uit te schakelen of dat u de software moet verwijderen.

Wat is flitspaalsignalering?
Het verschil tussen flitspaalsignalering op een navigatiesysteem en radardetectie-apparatuur is de herkomst van informatie. De flitspaalsignalering wordt verkregen door GPS in combinatie met een database. Een radardetector vangt het radarsignaal op. Het gebruik en in bezit hebben van radardetectie-apparatuur is in alle landen in Europa verboden.

Flitspaalsignalering in het buitenland
In verschillende landen binnen Europa is het niet toegestaan om een navigatiesysteem te hebben met flitspaalsignalering. De informatie mag in z'n geheel niet aanwezig zijn op het apparaat. Daarom is het van belang de software (POI met betrekking tot flitspaalinformatie) volledig te verwijderen. Het uitzetten is niet voldoende. Dit geldt onder andere in Zwitserland, Frankrijk en Duitsland. Informatie over gevarenzones (dit kunnen zones zijn met flitsers) is in Frankrijk wel toegestaan.

Advies
Wij raden aan de software (POI) met betrekking tot flitspaalinformatie in z'n geheel te verwijderen. Neem eventueel contact op met de verkoper of de importeur van het navigatiesysteem om te vragen hoe dit werkt.

Meer informatie vindt u op onze website:
'Landeninformatie - Praktische informatie voor op vakantie'.
Verbod navigatieapparatuur met flitspaalsignalering

 


***

 

 

 

Reactie van Petrah:
Wij kunnen per land de flitspaalsignalering verwijderen. Uitzetten is niet voldoende.
Voor de landen waar het verboden is hebben wij niet meer op onze TomTom staan.
Het is onzin om van alle landen te verwijderen daar schaf je het overigens niet voor aan.
Op de site van de fabrikant kun je stap voor stap lezen hoe dit moet.
Check van tevoren door welke landen je reist en waar het verboden is want onderweg kan dit niet meer omdat daarvoor een pc of laptop (tenzij je deze mee hebt natuurlijk) nodig is.
Dit moet nl met de software waarmee je software op je navigatie apparaat zet en bijwerkt.
Bij TomTom is dit bijv. Home.

 

 

 


 


***

 

 

 

Reactie van GERARD J K:
Politie sneilheidsmeters en Flitspalen zijn bedoeld om het verkeer VEILIGER te maken.
Mijn voorstel: Ga niet meteen bekeuren voor iedere 5 km overschrijding maar maak het VERKOPEN en IN BEZIT HEBBEN van anti-detectie systemen een crimineel feit. Dus ook in de Radioprogramma's het vermelden van mobiele flitsers verbieden.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van CeesVee:
Prima. Waarvoor heb je eigenlijk flitssignalering nodig? Als je je aan de wettellijk toegestane maximimumsnekheid houd is er toch niets aan de hand. Maar ja, als je daarvan niets aantrekt dan moet je natuurlijk wel flitssignalering hebben. Veel succes ermee. Cees

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Jo dela Hieti:
Wat GERARD J K al zegt ,op L1 word de hele dag de mogelijkheid geboden om flitsers door te geven.
En je word op deze zender werkelijk kots ziek van de aanzet tot burgerlijke ongehoorzaamheid.

 

 


***

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van janvanes:
Misschien kan iemand mij vertellen hoe het dan zit met het gebruik van de dienst "Smart phone Link" van Garmin. Deze biedt de mogelijkheid van flitspaal informatie, ook voor landen waar het verboden is via een app op je smartphone.
Er is dus alleen communicatie software aanwezig op mijn telefoon en nergens in de navigatie set.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Gijs:
Nu zitten jullie allemaal te jammeren over de software die je moet verwijder, is er ooit al eens iemand aangehouden en een bekeuring hiervoor gekregen?
Ik heb het er ook op staan en laat het bewust er op staan.
Heb er al zo veel mee verdiend dat als ik een bekeuring voor zou krijgen die met een lach betaal.
En toch zit ik gemiddeld wel 10000 km per jaar in het buitenland.
En de mensen die zeggen zo braaf te zijn en volgens de wet te leven, krijgen vaak de meeste bekeuringen.
Dus laat die software rustig zitten, het is allemaal bangmakerij.
Want er is geen agent die al die navigatie kent, of nakijkt.