Heb ik recht op vergoeding van herstel van reparatie door andere garage?

Vraag gesteld door AvT op 03 juni 2016

Kwik Fit heeft bij een zgn. merkbeurt het oliefilter verkeerd gemonteerd. Na het afhalen van de auto en het rijden van enige honderden meters begon daarom het oliedruk lampje te branden met de waarschuwing "switch engine off". Ik ben voorzichtig teruggereden naar de Kwik Fit en heb het euvel gemeld. Bij stationair draaiende motor hoorde je de continu ratelende ketting. Zij hebben de auto nagekeken en uitgelezen en geen fout ontdekt. Advies: ga maar naar de dealer, wij kunnen dit niet oplossen. De dealer heeft een en ander gecontroleerd, een nieuw oliefilter geplaatst en een diagnose gedaan op verdere motorschade. Kosten 260 euro. Het probleem van de oliedruk en de continue ratel was daarmee verholpen. Van het verkeerd gemonteerde filter zijn als bewijs foto's gemaakt. Met factuur en foto's heb ik mij gemeld bij Kwik Fit maar zij weigeren enige vergoeding. "Een oliefilter kan maar op 1 manier gemonteerd worden en de problemen zijn niet door ons veroorzaakt". Bieden aan om een expertise op basis van ongelijk uit te laten voeren. Onbegrijpelijk. Misschien ook aardig voor de ANWB om eens te lezen hoe bedrijven waar ze korting regelen met hun leden omgaan.

Antwoord van David

ANWB Expert

U stelt dat Kwik Fit bij een beurt een oliefilter verkeerd heeft gemonteerd. U heeft Kwik Fit in de gelegenheid gesteld het probleem te verhelpen, maar er werd aangegeven dat er geen sprake was van een fout of verkeerd uitgevoerde reparatie. Er zijn foto's gemaakt door de dealer van het gemonteerde filter.

Een onafhankelijke expertise kan uitwijzen waar de fout is gemaakt, dus u kunt overwegen hiermee akkoord te gaan. Ik raad u aan afspraken hierover op papier te zetten, zodat u deze ook als bewijs kunt gebruiken.

Meer informatie over uw rechten bij onderhoud en reparatie.