Geldt het non-conformiteitsbeginsel bij aankoop van een auto op een hybride veiling (BVA Auction)?

Vraag gesteld door Sharmyla Adney op 31 juli 2015

Op 9 juni 2015 heb ik via BVA Auction via een hybride veiling een personenauto gekocht bij Autonet.nl voor privé gebruik. Ik heb geen gebruik gemaakt van de kijkdag en heb me gebaseerd op de voertuiginformatie incl. foto's zoals BVA die beschikbaar had op hun website. Een kijkdag stelt niet veel voor omdat je de auto alleen optisch mag beoordelen, dus niet starten en demonteren. BVA-medewerkers vertelden mij dat je ervan mag uitgaan dat de auto in orde is. Als dat niet zo is wordt dat altijd bij de voertuiginformatie aangegeven. Bij de info van de auto die ik heb gekocht stond dat er geen sprake was van (technische) schades. Ook op de foto's was niets te zien. Bij het ophalen van de auto bij Autonet constateerde ik een ster in de voorruit en koffiespetters in de bekleding van het dag. Autonet gaf aan dat de ster behandeld was en dat de koffiespetters makkelijk te verwijderen zijn en dat ik voor de zekerheid een autoverzekering met glasschade moest afsluiten. Voor het overige was de auto met zekerheid 100% in orde, omdat Autonet de auto zelf helemaal had geïnspecteerd voordat zij deze aankochten van Autolease Nederland. Ik kon daar mee leven. Twee dagen later ging er echter een lampje branden en zag ik met veel moeite dat het glas van een mistlamp gescheurd was. In eerste instantie heb ik contact opgenomen met de dealer waar de auto in onderhoud was en heb ik gebeld met Autolease. De laatste gaf aan dat het goed zou zijn alsnog een aankoopkeuring te laten doen.
Aangezien het een hybride veiling betreft is het herroepingsrecht binnen 14 dagen na aankoop volgens mij niet van toepassing.
Bij dealer bleek het om een storing in het motormanagementsysteem te gaan, vervangingskosten 905 euro en glas van de mistlamp 190 euro. Vervolgens uit oogpunt van zorgvuldigheid en objectiviteit een totaalkeuring laten doen bij een ANWB-keurstation die de storing bevestigde en bovendien aangaf dat het een permanente storing is en dat eerder geprobeerd is het storing te verwijderen d.m.v. een softwarematige motorreset. Bovendien bleek de ster niet behandeld te zijn en was sprake van een paar andere kleinere herstelwerkzaamheden. Indicatie totale herstelkosten 1500 euro.
Ik heb mijn klacht kenbaar gemaakt bij BVA en hen verzocht alle gebreken (deels verborgen gebreken) te herstellen op grond van de diagnose van de Seat-dealer, het ANWB-keuringsraport en de onvolledige informatie die zij verstrekt hebben. BVA is van mening dat het non-conformiteitsbeginsel niet van toepassing is op de koop en dat ik zonder garantie heb gekocht. Bovendien is een motorreset hen onbekend en zijn ze van mening dat zij de optische gebreken niet hoefden te melden bij de voertuiginfo omdat het niet-storende gebreken betreft. Desalniettemin wil BVA mij na overleg met Autonet met 100 euro tegemoet komen. BVA heeft daarbij aangegeven dat als ik het daar niet mee eens ben ik de zaak kan voorleggen aan de Geschillencommissie Thuiswinkel, omdat zij daarbij zijn aangesloten.
Kan ik een beroep doen op het non-conformiteitsbeginsel en of de wettelijke garantie door BVA in gebreke stellen met het verzoek de gebreken te herstellen?
Zo niet, is het zinvol de zaak voor te leggen aan de Geschillencommissie Thuiswinkel waarvan de uitspraken bindend zijn. Heeft dit kans van slagen?
NB: het is voor de rest een keurige auto met onderhoudsboekjes.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft via een veiling een auto gekocht. Naderhand blijken er een aantal gebreken te zijn, o.a. een ster in het glas, en een storing. U vraagt zich af of u zich kunt beroepen op het non-conformiteitsbeginsel.

Het non-conformiteitsbeginsel is van toepassing als u als consument iets koopt van een bedrijf dat handelt in deze betreffende goederen. In uw geval koopt u van een veilinghuis dat allerlei zaken veilt. Het non-conformiteitsbeginsel is dan niet van toepassing. Wel is van belang wat u op grond van de informatie en afspraken mocht verwachten. U heeft echter als koper ook een onderzoeksplicht. Als er een mogelijkheid is de goederen te bekijken en u besluit dat niet te doen, neemt u hiermee wel een risico. Al wat op eenvoudige wijze te constateren is kunt u niet bij de verkoper neerleggen.

U zou deze kwestie voor kunnen leggen aan de Geschillencommissie (www.degeschillencommissie.nl). Dat is zinvol als u kunt aantonen dat de verkoper op de hoogte was van de betreffende gebreken en de informatie hierover vooraf niet heeft verstrekt.