Distributieriem kapot na 6000km

Vraag gesteld door Guus83 op 04 september 2017

Goedemorgen,

In februari dit jaar heb ik bij een autocentrum een 2e hands Renault Clio gekocht uit 2004 met 108.000km op de teller. Met deze garage had ik de afspraak dat zij voor het afleveren nog de distributieriem en accessoires zouden vervangen zodat ik daar voorlopig weer een aantal jaar geen omkijken meer naar zou hebben.
Nu 6,5 maand en nog net geen 6000km verder is tijdens het rijden deze riem kapot gegaan welke jullie wegenwacht heeft gecontroleerd na het wegslepen van deze auto langs de snelweg.
Naar mijn idee voldoet dit niet aan de levensverwachting. in hoeverre kan ik deze garage hiervoor aansprakelijk stellen dat dit nu al kapot is?
Met vriendelijke groet,

Guus Engeltjes

/Edit antwoord van autobedrijf:

Geachte meneer Engeltjes ,

Maar aanleiding van uw email deel ik u het volgende mede :

Op 6 februari 2017 heeft ik u een auto gekocht met kenteken 04-PS-DS dit betreft een Renault Clio van bouwjaar 2004
Eerst wil ik u aangeven dat wij niet tijdens of na de verkoop met elkaar zijn overeengekomen dat ik een nieuwe distributieriem in de Renault Clio zou laten plaatsen.

U heeft op zondag 3 september telefonisch contact gehad met mijn vriendin om te vertellen dat u distributieriem is geknapt op de snelweg.
U gaf aan dat de ANWB u heeft verteld dat dit mogelijk is gekomen door de slechte staat van de multi riem die zou zijn geknapt waardoor de distributieriem het ook heeft begeven.
U hoort er ter allertijde zorg voor te dragen dat u de auto goed onderhouden wordt , en uit het verhaal van de ANWB blijkt dat u dit niet heeft gedaan, want anders was al eerder geconstateerd dat u multi riem niet in orde was ..

Ik heb wederom telefonisch contact met u gehad op maandag 4 september 2017 en aangegeven dat ik niet langer een zaak heb ivm financiële problematiek.
Daarom heb ik u met al mijn goede bedoelingen aangeboden om een bevriend collega te vragen om uw probleem met uw auto op te lossen
( repareren ) tegen een niet al te hoog tarief , zodat u niet teveel betaald voor de reparatie van uw auto.
Mijn vriendin heeft u dit zondag ook al aangegeven en gaf u aan dat u daar erg blij mee was en of zij of ik dat voor u wilde regelen .
Ik wil u wel even duidelijk laten weten dat ik u dit aanbied uit mijn beleefdheid en coulance naar u toe , want ik ben dit zeker niet verplicht .

Ik kan u op deze auto dan ook geen garantie bieden , wel kan ik zoals ik net heb aangegeven met een bevriend collega contact opnemen om te vragen of hij uw auto wilt repareren tegen een niet al te hoog tarief , zodat u niet teveel betaald voor de reparatie van uw auto.

Zoals u zult begrijpen en waar u ook duidelijk voor getekend heeft op de verkoopnota geef ik dan ook geen garantie op auto's in deze prijsklasse .
Daar komt bij dat u al zeven maanden zonder enig probleem in deze auto heeft gereden.

Met vriendelijke groet,

Jan Spek

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

In februari 2017 heeft u bij een autobedrijf een Renault Clio (2004/108.000 km) gekocht. Verkoper zou voor levering de distributieriem vervangen. Onlangs is de de distributieriem gebroken. Nu blijkt dat de verkoper de riem destijds niet te hebben vervangen. De verkoper ontkent dat er bij verkoop is afgesproken om de riem te vervangen. U vraagt zich af hoe nu te handelen.

Om de (gevolg)schade met succes op de verkoper te kunnen verhalen, dient u te kunnen bewijzen, dat de verkoper destijds heeft toegezegd de riem te zullen vervangen. Slaagt u hier niet in, dan dient u te onderzoeken wanneer de riem voor het laatst is vervangen. Blijkt dat de riem binnen de vervangingstermijn is gebroken, dan kunt u alsnog de verkoper aansprakelijk stellen voor de schade; op grond van de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW).

Verweer verkoper
Het komt maar sporadisch voor dat een multiriem schade veroorzaakt aan de distributieriem. Of dit hier het geval is kan onderzocht worden. Evenwel is het gebruikelijk dat een multiriem vervangen wordt, wanneer de distributieriem vervangen wordt.

Voorts mag u van een goed afgeleverde auto verwachten, dat deze zeker de eerste 10.000 km géén onderhoud behoeft.

Kilometrage
Voorts zou men vraagtekens kunnen stellen bij de juistheid van de huidige kilometerstand. Via de RWD kunt u checken of de huidige kilometrage correct is. Wanneer blijkt dat de kilometrage onlogisch is, dan kunt u zich eventueel beroepen op dwaling (art 6:228 BW).

Beëindiging autobedrijf
Via de KvK kunt u achterhalen of de verkoper daadwerkelijk zijn bedrijfsactiviteiten heeft gestaakt (uitgeschrijving handelsregister). Mocht blijken dat het autobedrijf daadwerkelijk is uitgeschreven. dan is het de vraag welke rechtsvorm de verkoper had. Wanneer sprake was van een eenmansbedrijf of Vof, dan kunt u - na uitschrijving handelsregister - de eigenaar van het autobedrijf persoonlijk aansprakelijk stellen voor uw schade.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.