Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Coulance Volkswagen

Vraag gesteld door Kobus70 op 5 maart 2018

Afgelopen zaterdag ben ik door de ANWB met onze Volkswagen lupo 1.4 Cambridge van 2003 met nog maar 41000 km op de teller afgevoerd naar de volkswagendealer.
Na alle waarschijnlijkheid is de motor vastgelopen door bevroren carterfilter. Een euvel wat nu blijkt en wat de ANWB medewerker aangaf meer voor komt bij deze auto's. Hierop gegoogeld en wordt inderdaad aangegeven. Het is bekend bij volkswagen maar ze hebben nooit klanten aangeschreven om met een kleinigheid ( verwarmingselement) dit probleem te voorkomen. Ik vind dat ik hierdoor nu gedupeerd wordt, laat staan van veiligheid, wat nu als ik met 120 km per uur op snelweg had gereden en motor valt uit.
De auto hebben we nieuw gekocht in 2003 bij de dealer, elk jaar in onderhoud gehad maar hier is nooit over gesproken. Wij gaan zeer zorgvuldig met onze spullen om en gaan bij elk piepje bij wijze van spreken naar de dealer en gaan voor veiligheid. Ik kon nu niet eens iets ondernemen. Ik vertrok van huis en na ongeveer 5 min olielampje knippert, vermogen valt weg en motor slaat af. en stond midden op rotonde stil. Wat is uw mening in deze . kan ik volkswagen hierop aanspreken( wat ik zeker ga doen) moeten ze coulance bieden?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Onlangs is de carterfiler van uw VW Lupo (2003/41.000 km) bevroren, met als resultaat dat de motor aan vervanging toe is. Nu bevriezing van de carterfilter in het verleden een bekend euvel was van o.a. bepaalde uitvoeringen van de Golf en de Lup, vraagt u zich af of U Volkswagen kunt aansprekn voor de ontstane schade.

Bevriezing carterfilter
BEtreft een probleem die zich begin deze eeuw zich regelmatig voordeed bij met name de merken als VW, Seat en Skoda. Nadien heeft VW een modificatie doorgevoerd, waarmee dit probleem getackeld is.

Vraag is of de modificatie voor u verschil zou hebben gemaakt, daar u - gelet op de kilometrage - met name korte ritjes maakt. Het is een gegeven, dat dergelijkem klachten inherent zijn aan auto's, waarmee vele jaren lang, met name veel korte ritten worden gereden. Een en ander wordt veroorzaakt, doordat de motor niet goed op temperatuur komt, waardoor condens ontstaat in de diverse onderdelen.

Meer informatie hierover vindt uin een artikel in het vakblad AMT van maart 2003.

Dealer onderhouden
Gelet op bovenstaande adviseer ik u dan ook niet een beroep op de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW) te doen, maar op het huridische leerstuk wanprestatie (art 6:74 BW).

U laat uw auto juist haarlijks dealer onderhouden, teneinde dergelijke problemen voor te zijn. Bovendien mag u van een VW dealer verwachten, dat hij bekend is met dit euvel. En dat auto's waarmee weinig kilometers worden gemaakt extra aandacht verdienen bij onderhoud ten aanzien van (preventief) schoonhouden van de carterventilatie.

Rechtsbijstand
Mocht u met de dealer niet tot een vergelijk komen; doe dan een beroep op uw eventuele rechtsbijstandverzekering.

Geschillencommissie
Beschikt u niet over rechtsbijstand? U kunt uw geschil ook ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na onderhoud vindt u op onze website.