Bestaat er een "standaard" garantietermijn voor gebruiksvoorwerpen?

Vraag gesteld door Charyus op 12 juni 2018

Ik heb een conflict met een winkel welke outdoor artikelen verkoopt. Zij weigeren garantie te geven op wandelschoenen waarvan het leer al na 3 maanden (op beide schoenen aan de bovenzijde) begint los te laten. De schoenen worden matig gebruikt (20-25 km per week op gras en zand) en zijn zeer goed onderhouden.

De winkel geeft aan dat de oorzaak slijtage is. Na drie maanden gebruik en bovendien op plaatsen die niet rechtstreeks kùnnen slijten?

Wie weet of deze winkel over de schreef gaat?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft schoenen gekocht die na drie maanden een gbrek vertonen. de winkel waar u de schoenen heeft gekocht geeft niet thuis.U vraagt of er een standaard termijn is waarbinnen klachten verholpen moeten worden.

Er is geen algemene termijn voor dit soort klachten, aangezien elk product weer anders is. U mag als consument in het algemeen redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Dat wil zeggen een redelijke levensduur. Hierbij wordt gekeken naar onder meer de prijs, het gebruik en het gebrek zelf.

Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat het product gebrekkig is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan, of dat de slijtagenormaal is bij dit product. Ontdekt u het gebrek na zes maanden, dan zult u aan moeten tonen dat het gebrek bij aankoop al aanwezig was.

Afhankelijk van het soort schoenen, de prijs en het gebruik kunt u aangeven dat u deze slijtage niet binnen drie maanden hoefde te verwachten. U heeft vervolgens recht op herstel, een nieuw paar schoenen, of geld terug.