Uitgerekte distributieketting van 1.6. thp motor Citroen C4 Grand Picasso, dealer vraagt 655 euro voor de reparatie

Vraag gesteld door 1.6 thp motor citroen op 16 januari 2018

Op 05-08-2010 heb ik bij de Citroen dealer in Den Helder een nieuwe Citroen 1.6 thp C4 Grand Picasso gekocht.
De auto is daar elk jaar onderhouden (facturen in mijn bezit)
In april 2016 (km stand 127019) de auto voor onderhoud naar de garage. Motor "stottert" tijdens rijden. Motor blijkt vervuild. Deels onder garantie gerepareerd. Oorzaak vervuiling kleppen, code 1385. Oplossing: kleppen reinigen. Verdere informatie staat op factuur.
Heden 16-1-2018 auto (Km stand 165000) bij de dealer omdat de motor "stottert" tijdens het rijden.
Antwoord van de dealer: Distributieketting is buiten de toleranties en moet vervangen worden. Reparatie kost 655 euro.
Mijn vraag: Is de distributieketting nu non-conform ex artikel 7:17 BW e.v.
Kan ik aanspraak maken op garantie op grond van artikel 7:21 aanhef lid 1 sub c BW en dat de dealer aansprakelijk is voor de reparatiekosten op grond van artikel 7:21 lid 2 BW?

Antwoord van Marika

ANWB Expert

Helaas heb ik de verkeerde kilometerstand van 16-1-2018 vermeld.

Het moet zijn: 156000 km.

H.Buurman eigenaar Citroen C4 Picasso




***

Reactie van Marika Oliviera:

Om uw vraag goed te kunnen beantwoorden zou ik graag willen weten wat er precies in april 2016 vervangen is. Het is namelijk een bekend probleem bij dergelijke motoren.

Ik verneem het graag van u.



***

Reactie van 1.6 thp motor citroen:

Beste Marika.

Dank voor de reactie. Hierbij een opsomming van de werkzaamheden:
Diverse reparaties.
Elektrische waterpomp vervangen.
Globale test computers uitlezen geheugen.
Referentiesensor vervangen.
Reinigingsmiddel (garantie)
Additief THP (garantie)
Korrels (garantie)
Oplossing (garantie)

Klacht: Motor inhouden Garantie
Oorzaak: Kleppen met code 1385 Garantie
Kleppen reinigen
Oorzaakcode :0202
Defectcode: 133

Dit zijn vermeldingen zoals ze op de rekening staan (totaal 709,85)

In de hoop dat U hierbij voldoende informatie heeft

Met vriendelijke groet;
H.Buurman



***

Reactie van Marika Oliviera:

Dank voor de aanvullende informatie.

Zoals eerder aangegeven is het een bekend probleem bij dergelijke motoren. In uw geval kan het zijn dat er bij de eerste reparatie al opgemerkt is dat de distributieketting opgerekt is, maar waarschijnlijk nog niet dusdanig dat die destijds aan vervanging toe zou zijn. Echter, men kan er vergif op innemen dat de ketting, mede gelet op het bekende probleem, kapot zou gaan.

Een distributieketting is weliswaar onderhoudsarm maar wel onderhevig aan slijtage. Dat is ook de reden waarom er, gelet op de huidige kilometrage, een volledige vergoeding conform 7:21 lid 2 BW niet op zijn plek zou zijn. Echter, de dealer dient u wel in de kosten tegemoet te komen. Een redelijke verdeling van de kosten zou kunnen zijn dat u twee derde van de kosten op u neemt en de dealer de rest. De ketting heeft immers ongeveer twee derde bereikt van wat u er rederlijkwijs van zou mogen verwachten.

Mocht u er niet uitkomen met de dealer dan kunt u de klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer lezen over klachten na aankoop.



***

Reactie van 1.6 thp motor citroen:

Beste Marika.

Heden, 23-01-2018 heb ik een gesprek gehad met de dealer.
We zijn overeen gekomen dat we ieder 50% van de rekening betalen.
De rekening (onderdelen, arbeidsloon, BTW) bedraagt totaal 640 Euro.
Dus ik betaal 320 euro voor de reparatie en ben daar tevreden mee.
Dank voor het meedenken en Uw suggesties.

Ten info: Ik heb bij de Geschillencommissie Voertuigen nagevraagd of er uitspraken waren in dit soort zaken.
De secretaris heeft mij 9 uitspraken toegestuurd die (min of meer) overeenkomen met mijn klacht. ( (non) comformiteit)
De uitspraken luiden als volgt:
6 x werd de klager afgewezen
1 x werd de klager in het gelijk gesteld.
1 x werd de klager voor 50% in het gelijk gesteld.
1 x werd, staande de zitting, een schikking getroffen.

Met vriendelijke groet;
H.Buurman