Tweede hands auto aangeschaft met onterechte APK

Vraag gesteld door nomennescio op 15 mei 2015

Gisteren heb ik een 2de hands auto aangeschaft welke eind februari door dezelfde garage APK gekeurd is.

Dezelfde middag reis ik er +/- 200km mee. Alles lijkt prima te zijn maar bijna op bestemming aangekomen neem ik de afslag en probeer met ca. 100km/u af te remmen. Bij ca. 80km/u verliest de auto de druk op de rem en veroorzaak ik bijna een botsing met mijn voorligger en auto's die van links op een T-splitsing aan kwamen rijden.

Daarop de hulp van een ANWB monteur ingeroepen die constateert dat er een remcilinder lek is. Hij begeleid mij naar een nabije garage zodat ik de auto daar de volgende dag kan laten inspecteren.

Bij inspectie blijken er allerhande defecten te zijn, voornamelijk aan alle reminstallaties, waarmee hij nooit door een keurig had mogen komen. De remleiding is op meerdere plekken volledig doorgerot en lekt. De remschoenen zijn versleten en een remcilinder lekt.

Het APK rapport maakt geen notie van het remsysteem als onderhoudspunt.

Is hier sprake van fraude en/of oplichting? Zo ja, wat zijn de mogelijkheden om hiertegen stappen te ondernemen?

Antwoord van David

ANWB Expert

Ten eerste geldt dat wanneer u een tweedehands auto koopt, u mag verwachten dat deze auto de eigenschappen bezit voor veilig en normaal gebruik. Het is in deze niet duidelijk om wat voor auto het gaat. Voldoet de auto niet aan de redelijke verwachtingen dan is er sprake van non-conformiteit. Factoren die bepalend zijn voor wat u mag verwachten van een auto zijn o.a.: leeftijd van de auto, koopprijs van de auto in relatie tot de nieuwprijs, waar u de auto kocht, eventuele garantie en de informatie die door de verkoper is verstrekt over de auto. De verkoper is verplicht u te informeren over bestaande gebreken, voor zover hij daarvan op de hoogte is of had moeten zijn.  Een gebrek dat optreedt in de eerste 6 maanden na aflevering, wordt door de wet verondersteld al aanwezig te zijn toen u de auto kocht. Het is van belang dat u de verkoper in eerste instantie in de gelegenheid stelt de gebreken te verhelpen binnen een redelijke termijn. U kunt niet zomaar de auto laten repareren bij een derde en de kosten hiervan op de verkoper verhalen. 

Ik adviseer u de verkoper een korte termijn te stellen en u kunt nog aangeven dat wanneer de verkoper niet tot bijvoorbeeld reparatie overgaat, u overweegt een herkeuring uit te laten voeren door de RDW. Als  u een voertuig met een geldige APK heeft, maar u twijfelt of het voertuig wel terecht is goedgekeurd bij de APK-keuring, dan kunt u de RDW laten beoordelen of de goedkeuring wel terecht was. Meer informatie hierover vindt u hier.

Mocht het autobedrijf zijn aangesloten bij de BOVAG, dan kunt u  - als u er niet met de verkoper uitkomt – het geschil voorleggen aan De Geschillencommissie Voertuigen. 

Voor de wijze waarop u stappen richting de garage moet nemen verwijs ik u nog naar het stappenplan op onze website.