rij accu loopt in eerste jaar met 23% terug, dealer wil ondanks garantie geen nieuwe installeren

Vraag gesteld door Nico27 op 08 januari 2016

Accu loopt in eerste jaar met 23% terug, dealer wil ondanks garantie geen nieuwe installeren. Het betreft Outlander phev. 

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U bent in het bezit van een Mitsubishi Outlander PHEV (Hybride). De accu is ten opzichte van vorig jaar met 23% afgenomen. Desondanks is de dealer niet van plan de accu onder garantie te vervangen. U vraagt zich af hoe nu te handelen.

Allereerst dient duidelijk te zijn dat de accucapaciteit verminderd is met 23%. Capaciteit is lastig te meten aan de hand van de actieradius. Actieradius is onder meer afhankelijk van de rijstijl, weersomstandigheden, geologische omstandigheden, etc.

Nu (fabrieks)garantie van toepassing is, is het aan de dealer aan te tonen dat de accu geen gebrek vertoont (omgekeerde bewijslast).

Indien u met de dealer geen overeenstemming bereikt, kunt u de zaak:

  • aanmelden bij uw rechtsbijstandverzkering;
  • ter beoordeling voorleggen aan de GEschillencommissie Voertuigen op grond van de wettelijke garantie, oftwel: conformiteit.

Voor meer informatie over klachten na aankoop, verwijs ik u graag naar onze webpagina: 'Klachten na aankoop'.