Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Reparatie uitgevoerd voor terugroepactie verhalen?

Vraag gesteld door TrM op 19 augustus 2017

2 jaar geleden heb ik mijn Opel Insignia uit 2010 geparkeerd op een open parkeerterrein tijdens hevige regenval. Na terugkomst bleek de controller van de achterklep natgeregend en kapot te zijn.

De verzekering (van ANWB) wilde na veel gesteggel de 500 euro kosten wel betalen maar dit kostte me zoveel stappen in mijn verzekering dat het het niet waard was. Dit nadat een zogenaamde "expert" had gezegd dat het toch echt niet door de regen kon komen.

De garage (een Opel dealer en garage) wist ook niet hoe het kwam maar kon wel de controller vervangen en van de kant af monteren om bij opnieuw water in de auto niet meteen kortsluiting te hebben.

Vandaag (19-8-2017) krijg ik een brief op de mat van Opel Nederland. Het blijkt dat de afvoergoten van de daken van mijn auto soms verstopt raken (alleen bij mijn model met een zonnedak zoals ik heb). Als dit aan de rechterkant gebeurt kan er water in de controller komen. Opel vindt dit nu dusdanig gevaarlijk dat ze deze auto's terugroepen om de afvoergoten te vervangen.

Het gaat om terugroepactie 17-C-042 als dat nodige informatie is.

Kan ik hier iets mee qua kosten van de originele reparatie? Die zou ik wel graag terugkrijgen van de garage nu blijkt dat ze niet echt een goede diagnose hebben gesteld (want ze hebben alleen de controller vervangen - niks met de dakgoten gedaan).

Ik heb nog geen contact opgenomen met Opel Nederland of de Opel garage want ik heb nogal slechte ervaringen met de welwillendheid van de garage. Vandaar dat ik eerst hier mijn vraag stel.

Ik zou ook wel even een biertje willen gaan drinken met de expert van de verzekering maar dat terzijde :-)

Kunt u mij advies geven?

Hartelijk dank!

Antwoord van Marika

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt twee jaren geleden uw auto (bouwjaar 2010) geparkeerd op een open parkeerterrein tijdens een hevige regenval. Daardoor bleek de controller van de achterklep natgeregend te zijn en is toen kapot gegaan. Uiteindelijk hebt u de reparatiekosten voor het vervangen van de controller zelf betaald aan de Opel dealer. Op 19 augustus 2017 ontvangt u van Opel Nederland een brief dat o.a. uw auto teruggeroepen wordt omdat er dusdanig gevaarlijke situaties kunnen ontstaan wanneer de afvoergoten van dergelijke autodaken verstopt raken. U wilt weten of u de kosten van de reparatie terug kunt vragen nu de diagnose van de garage niet goed blijkt te zijn (ze hebben namelijk alleen de controller vervangen en verder niets met de dakgoten gedaan).

Om de reparatiekosten van twee jaren geleden te kunnen verhalen op de verkoper moet vast komen te staan dat, ten tijde van het stellen van de diagnose, de hersteller/verkoper had moeten weten dat naast het vervangen van de controller ook de dak/afvoergoten gecontroleerd moeten worden. Omdat de terugroepactie pas twee jaar na de reparatie heeft plaatsgevonden zal het niet (snel) aannemelijk zijn dat de hersteller/verkoper dat geweten had moeten hebben. Daardoor is er ook geen sprake van een foute diagnose. U zou dan ook de teruggave van herstelkosten niet kunnen afdwingen. Echter, u zou wel kunnen proberen of er coulancehalve een tegemoetkoming geboden kan worden.