non-conformiteit

Vraag gesteld door jvb1959 op 21 maart 2015

Op 31 januari 2015 heb ik als particulier bij een garage een gebruikte auto uit 2003 gekocht voor een bedrag van € 12.950. Ik heb geen garantie op de auto.
Meteen na aankoop van de auto heb ik gemerkt dat hij vloeistof lekt. Ik heb dit bij de garage gemeld en na onderzoek bleek het aan de waterpomp te liggen. Deze is toen vervangen.
De helft van de kosten van deze reparatie heb ik toen moeten betalen. Ik was het daar niet mee eens, maar gezien de hoogte van het bedrag ben ik daar toen maar mee akkoord gegaan.
Omdat de auto nog steeds vloeistof lekte ben ik weer terug gegaan. Na onderzoek bleek er een scheurtje in de oliecarter te zijn. Dit probleem is toen op kosten van de garage gerepareerd.
Ook heb ik toen gemeld dat er sprake was van een verhoogde accu ontlading. Dit zou ook verholpen zijn, maar dat is niet het geval.
Nog steeds is het lekken van vloeistof niet opgelost en nu blijkt er een reparatie aan onder andere de cilinderkop pakking van in totaal maar liefst € 3.400 nodig te zijn. Waarvan ik dan € 2.000 moet betalen.

Wat zijn mijn kansen om met een beroep op non-conformiteit de aankoop terug te draaien?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht zonder garantie bij een garage. Na aankoop blijkt de auto vloeistof te lekken. De garage heeft het gebrek nog niet op kunnen lossen.

Ook als u zonder garantie een auto koopt mag u als consument redelijke verwachtingen hebben van deze auto.  U mag in ieder geval verwachten dat de auto enige tijd voor normaal gebruik geschikt is. Deze verwachtingen worden wel mede bepaald door de leeftijd van de auto, onderhoud, gebruik en kilometerstand. Ook heeft u een onderzoeksplicht als koper. Als dit probleem bijvoorbeeld bij een proefrit naar voren was gekomen bepaald dit ook uw mogelijkheden.

Als zich de eerste zes maanden na de koop een gebrek voordoet wordt aangenomen dat dit al bij de koop aanwezig was. Het is wel mogelijk dat het probleem met de koppakking een gevolg is van de eerdere problemen. Dan is de auto niet met dit gebrek geleverd en is het de vraag of deze schade voorkomen had kunnen worden. Dat zou een deskundige kunnen onderzoeken. Hier zijn wel kosten aan verbonden en de uitkomst van een dergelijk onderzoek is niet vooraf te bepalen. Ontbinden van de koopovereenkomst is geen optie op het moment dat het gebrek te repareren is.

In dit geval komt de garage u tegemoet in de kosten van herstel. Wellicht is over de bijdrage nog te onderhandelen. Wijst u dit aanbod af dan zult u deze zaak aan de rechter voor kunnen leggen. Een expertiserapport is dan belangrijk.

Voor de wijze waarop u stappen richting de garage moet nemen verwijs ik u naar het stappenplan op onze website: http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/stappenplan-klachten-na-aankoop



***

Reactie van Helena!:

In november 2012 heb ik een nieuwe BMW 520i touring bij de BMW dealer aangeschaft. Vorige week hielt de auto er ineens na 160.000 km ermee op. De BMW dealer stelde vast dat de motor is vastgelopen en dat de motor vervangen moet worden. Omdat de auto altijd keurig op tijd en volgens het boekje is onderhouden bij de BMW dealer, stelt de dealer een coulance regeling voor. Het voorstel van de dealer is dat ik 60% coulance krijg op de kosten van de nieuwe motor. De kosten van het totale arbeidsloon vallen buiten deze coulanceregeling en komen geheel voor mijn rekening! Het bedrag dat ik uiteindelijk moet betalen is nog steeds heel fors! De auto is nota bene 6 weken geleden nog voor een grote onderhoudsbeurt bij de BMW dealer geweest. Mijn vraag is of ik een beroep kan doen op non-conformiteit? En is het redelijk dat de kosten van het arbeidsloon geheel buiten de voorgestelde coulanceregeling vallen. Als bestuurder kan ik hier niets aan doen en heb ik er alles aan gedaan om deze prachtige auto goed te onderhouden. Van een kwaliteitsmerk als deze mag je toch een hele goede coulance verwachten! Dit mag toch niet gebeuren?
Wie kan mij in deze situatie goed adviseren?



***

Reactie van Michiel Claesen:

In november 2012 heeft u bij de dealer een nieuwe BMW 520i gekocht. De auto is volgens het boekje bij de BMW dealer onderhouden. De huidige kilometrage is 160.000 km. Nu blijkt de distributieketting gebroken met alle gevolgschade van dien. De motor blijkt onherstelbaar beschadigd en moet worden vervangen. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Levensduur distributieketting
Een distributieketting dient zonder problemen een autoleven lang mee te gaan.

Wettelijke garantie
Nu de distributieketting vroegtijdig defect is gegaan, maakt dat dat de auto niet voldoet aan de redelijke verwachting die u ervan mocht hebben op grond van de koopovereenkomst (conformiteit art 7:17 BW).

Voor een beroep op conformiteit dient u zich te wenden tot de verkoper. De verkoper dient op grond van art 7:21 lid 1 BW de auto te herstellen.

Kosten voor deze reparatie komen volgens de wet voor rekening van de verkoper (art 7:21 lid 2 BW).

Geschillencommissie Voertuigen
Komt u met de dealer niet tot een vergelijk, dan kunt u het geschil ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.