Klachten na aankoop

Vraag gesteld door ArmandoAktu op 28 maart 2016

Geachte,

Wij hebben een fiat punto gekocht uit het jaar 2000 voor 1050 euro op 2 maart 2016 ,nu is de koppakking binnen 400 kilometer kapot gegaan en de verkoper wil mij 500 euro laten betalen voor de reparatie wij vinden dit onacceptabel.

Zou u mij van advies kunnen voorzien?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Drie weken geleden heeft u een Firat Punto uit 2000 gekocht voor € 1050,-. Onlangs is de koppakking stuk gegaan. Verkoper geeft niet thuis. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Indien u geen garantie van de verkoper heeft ontvangen, zou u zich normaliter kunnen beroepen op non-conformiteit (soort 'wettelijke garantie'). Conformiteit (art 7:17 BW) gaat uit van de redelijke verwachting die u als koper mag hebben van de auto gebaseerd op onder meer de prijs, bouwjaar, kilometrage, inlichtingen verkoper etc.

Gelet op de prijs en met name het bouwjaar kunt u in casu géén beroep doen op non-conformiteit. De reparatiekosten komen derhalve voor eigen rekening.

Voor meer informatie over klachten na aankoop, verwijs ik u graag naar onze webpagina:'Klachten na aankoop'.