Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Klachten na aankoop

Vraag gesteld door ArmandoAktu op 28 maart 2016

Geachte,

Wij hebben een fiat punto gekocht uit het jaar 2000 voor 1050 euro op 2 maart 2016 ,nu is de koppakking binnen 400 kilometer kapot gegaan en de verkoper wil mij 500 euro laten betalen voor de reparatie wij vinden dit onacceptabel.

Zou u mij van advies kunnen voorzien?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Drie weken geleden heeft u een Firat Punto uit 2000 gekocht voor € 1050,-. Onlangs is de koppakking stuk gegaan. Verkoper geeft niet thuis. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Indien u geen garantie van de verkoper heeft ontvangen, zou u zich normaliter kunnen beroepen op non-conformiteit (soort 'wettelijke garantie'). Conformiteit (art 7:17 BW) gaat uit van de redelijke verwachting die u als koper mag hebben van de auto gebaseerd op onder meer de prijs, bouwjaar, kilometrage, inlichtingen verkoper etc.

Gelet op de prijs en met name het bouwjaar kunt u in casu géén beroep doen op non-conformiteit. De reparatiekosten komen derhalve voor eigen rekening.

Voor meer informatie over klachten na aankoop, verwijs ik u graag naar onze webpagina:'Klachten na aankoop'.