Europlus-garantie voor een BMW gekocht in Duitsland

Vraag gesteld door Tom1966 op 26 juli 2016

Ik heb een kleine 2 jaar geleden een BMW 530XD jahreswagen gekocht met Europlus garantie. Nog binnen de garantietermijn houdt de auto ermee op met de volgende diagnose van mijn BMW-dealer.

De brandstofpomp is stuk en er zit ijzervijzel in de tank. De tank, de pomp en de leidingen moeten vervangen worden: schade bijna 9K Euro. De BMW-dealer noemt 2 mogelijke oorzaken, een kapotte pomp die het probleem veroorzaakt of iemand die in het verleden benzine heeft getankt i.p.v. diesel.

De dealer geeft me ook aan dat dit niet ongemerkt kan gebeuren als je meer dan een paar liter tankt. De tank moet dan worden leeggepompt.
Ik ben de enige berijder en ik tank altijd pas als de tank onder 1/3 of 1/4 vol is. Ik heb nooit eerder problemen met de auto gehad en ik kan er dus zeker van zijn dat er geen verkeerde brandstof is getankt sinds ik de auto in eigendom heb. Volgens mij moet het dus of intrinsiek de pomp zelf zijn die het heeft veroorzaakt of er moet in het eerste half jaar dat de auto als luxe huurauto heeft gereden (2 helft van het jaar staan ze dan bij BMW) iemand benzine hebben getankt i.p.v. diesel. Van dit laatste is echter niets bekend in de BMW-servicehistorie van de auto.

Europlus sluit in hun voorwaarden schade ten gevolge van gebruik van verkeerde brandstof uit.

Mijn vragen zijn nu de volgende:
- Hoe zit het in dit geval met de bewijslast?
- Op de ANWB-site lees ik de garantiegever moet bewijzen dat de schade door iets veroorzaakt is dat hij uitsluit voordat hij de claim mag weigeren alleen sommige andere bronnen stellen dit niet zo duidelijk. Hoe zit het bovenstaande geval nu juridisch?
- Wat als de schade veroorzaakt zou zijn door het verkeert tanken voor de datum van aankoop?
- Houdt de clausule van Europlus dan dat zij verkeerd getankte brandstof uitsluiten of mag een klant er redelijkerwijs van uitgaan dat deze clausule alleen geldt als het verkeerd tanken plaatsgevonden heeft na de aankoop?

Spelen de dealer die de garantie ondertekend heeft of de handelaar die hem aan mij heeft verkocht nog een rol in de juridische zin?

Europlus claimt dat ze Europawijd worden geaccepteerd maar de Nederlandse BMW-dealers willen eigenlijk niets met de Europlus garantie te maken hebben vanwege slechte ervaringen in het verleden. Mijn BMW-onderhoudsdealer wil graag de essentiële informatie geven maar hij wil niet door elke hoepel springen die Europlus ophoudt. Hoe zit juridisch? Hoeveel info en extra procedures mag een verzekering verlangen van de dealer/ klant?

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft ongeveer 2 jaar geleden een BMW 530XD jahreswagen gekocht met Europlus garantie. De brandstofpomp is stuk en er zit ijzervijlsel in de tank. Het is mogelijk dat een kapotte pomp het probleem heeft veroorzaakt of er is een keer verkeerde brandstof getankt. U heeft een aantal vragen over de bewijslast en garantiebepalingen.

Voor een beroep op de Europlus-garantie is het van belang dat de garantietermijn niet is verlopen.

De garantieclaim kan worden afgewezen, als deze schade wordt uitgesloten in de voorwaarden. Het is dus van belang om de precieze oorzaak van het defect is te achterhalen. Als de oorzaak het verkeerd tanken is, dan moet u bewijzen dat u het gebrek niet hebt veroorzaakt, bijvoorbeeld door het tanken van de verkeerde brandstof. Enkel een zeker weten dat u geen verkeerde brandstof heeft getankt, zal onvoldoende bewijs zijn voor het beroep op de garantie.

Wanneer de schade veroorzaakt is door verkeerd tanken vóór de datum van aankoop, dan zou u ook de verkoper in Duitsland kunnen aanspreken.

Maar ook als u de verkoper aan zou spreken en stelt dat er sprake is van een product die niet voldoet aan de eigenschappen die u ervan mag verwachten, moet u kunnen bewijzen dat u het gebrek niet heeft veroorzaakt. Ik weet niet of het mogelijk is te bewijzen dat er meer dan twee jaar geleden verkeerd is getankt, maar ik verwacht helaas dat dit niet mogelijk is.