Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Schade op motor als gevolg van sjoemelsoftware update terugroepactie

Vraag gesteld door milan69 op 10 oktober 2017

VW dealer heeft (sjoemel)software op mijn Tiguan 2.0tdi geupdate, maar tijdens proefrit ontstond een motor storing en MIL lamp ging aan met vermelding "Engine Fault Workshop" op de scherm.
Service medewerker heeft dit onverwachte uitkomst in eerste instantie telefonisch gecommuniceerd met mij en voorgesteld 2 opties: eerst proberen gasklep huis te reiniging en mocht het niet lukken kosteloos onderdeel (was niet op voorraad) vervangen.
Vervolgens belde zij me op met een bericht dat reiniging is gelukt en dat auto staat klaar. Maar nadat ik auto heb overgenomen en vanuit service parkeer terrein weggereden voor 5m ging de storing lamp weer AAN. Gelijk terug gegaan naar de service balie met de klacht, maar toen kreeg ik te horen andere verhaal, namelijk dat die storing valt niet onder garantie mbt terugroepactie!!!
Voordat software update heb ik helemaal geen enkel probleem en/of motor storing.
Welke recht heb ik hier en hoe zou ik dit het makkelijkst kunnen verhalen/oplossen als VW dealer wil hiermee niet meewerken aan kosteloos oplossing?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Na update sjoemelsoftware van uw Volkswagen Tiguan 2.0 tdi is er een storing aan de motor ontstaan. De dealer heeft getracht het probleem te verhelpen, evenwel zonder resultaat. Waarschijnlijk dient het gaskleppenhuis te worden vervangen. De dealer stelt dat dit niet onder garantie valt. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Allereerst betwijfel ik of het hier om een defect aan het gaskleppenhuis gaat. Een dieselmotor bevat geen gaskleppenhuis.

De praktijk leert dat na update van de sjoemelsoftware het voorkomt dat de EGR het begeeft. In dat geval - nu de dealer niet thuis geeft - adviseer ik u met de klantenservice van PON contact op te nemen (0800-5557000). Vervolgens kunt u bij mij toetsen of het een redelijk aanbod is.

Komt u er niet uit met Pon en/of de dealer dan verneem ik graag van u om welk onderdeel het hier nu gaat, alsmede het bouwjaar en de kilometrage van uw auto.

Meer informatie over klachten na onderhoud of reparatie vindt u op onze website.



***

Reactie van milan69:

Volgens dealer een uitgelezen storingscode is toch "gasklephuis" gerelateerd (storing code P2111 Throttle Actuator Control System - Stuck Open). N.B. Gasklephuis heeft ander functie bij diesels, maar is toch aanwezig (info op internet gevonden).
Heb ik PON net ingesproken en zij vonden dit ook vervelend en hebben gelijk contact opgenomen met de service manager van de dealer waar SW update heeft plaatsgevonden. Als toevoeging heeft klantenservice medewerker via email bekende VW extra regeling verstuurd voor klanten die klachten hebben over bepaalde delen van het motor- en uitlaatgasreinigingssysteem, die zijn ontstaan nadat de EA189-update is uitgevoerd.
Voor de coulance en tegemoetkoming die VW dealer mij eventueel zou aanbieden verwijst hij naar de service manager. Omdat hij niet aanwezig is, heeft me inmiddels service adviseur gebeld met de de volgende verhaal/aanbod:
Zij blijven bij het oorspronkelijk standpunt dat dit valt niet onder de garantie ivm terugroep actie en zij hebben me i.p.v. standaard prijs van 445eur (inc.BTW) aangeboden volgens 'VW economy service' voor 337eur.
Dit vind ik geen coulance en tegemoetkoming op schade als gevolg van uitgevoerde werkzaamheden, want voor die prijs zou je dat altijd kunnen doen!

Mijn auto is VW Tiguan bj. 2008, 103kW 4x4, CBAB motor, met 208000km op de teller en het onderdeel is "gasklephuis" zoals al vermeld.



***

Reactie van Michiel Claesen:

U heeft gelijk; een diesl bevat wel degelijk een gaskleppenhuis. Het heeft wel een andere functie dan bij een benzinemotor. Bij een diesel zorgt gaskleppenhuis voor stopzetteing van luchttoevoer, waardoor de motor wordt uitgeschakeld.

Een gashuiskleppenhuis valt inderaad niet onder de speciale garantieregeling van PON.

Volgens mijn technische collega's houdt het defect aan het gaskleppenhuis nav van de software update geen verband met elkaar. En is - mede gelet op het bouwjaar/kilometrage - toeval van het defect gaan van dit onderdeel een stuk groter dan bij bijvoorbeeld een VW Tiguan van 3 jaar.

Kortom; ik zou u bij nader inzien niet snel adviseren een procedure aanhangig te maken bij bijvoorbeeld de Geschillencommissie Voertuigen.