Distributie riem geknapt Ford C-max 2012

Vraag gesteld door famklasens op 09 februari 2016

Zojuist het slechtst mogelijke bericht ontvangen van mijn garage dat mijn distributieriem is geknapt met bijbehorende schade..... Mijn auto is een Ford C-max 1.6 TDCI 85Kw uit 2012. Km. stand is 185000. Toevallig (voorgevoel of niet...) 2 weken geleden gezocht wanneer de distributieriem vervangen zou moeten worden. Dit zou pas bij 200.000 km nodig zijn. Nu deze week autopech gekregen, met bovenstaande als diagnose.
De auto staat nu bij de garage. De service medewerker wist mij te vertellen dat Ford toevallig de interval voor het vervangen van de distributie riem heeft aangepast van 200.00 naar 180.000 km. Dit hebben ze in 2015 doorgevoerd. Nu is mijn vraag in hoeverre kan ik Ford laten mee betalen aan een nieuwe motor onder een coulance regeling (net n.l. te horen gekregen dat er een nieuwe motor in moet)? Ik ben als Ford rijder namelijk niet op de hoogte gesteld van deze verandering.

Mvg.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

De distributieriem van uw auto is gebroken. Er moet nu een nieuwe motor worden geplaatst. Volgens het onderhoudsschema was de distributieriem aan vervanging toe bij 200.000 km. Naar nu blijkt is dit schema echter aangepast en had de riem bij 180.000 km vervangen moeten worden. Als u dit had geweten had u deze schade kunnen voorkomen.

Indien u de auto in onderhoud heeft bij een Ford dealer dan mag u als consument verwachten dat deze dealer u op de hoogte stelt van wijzigingen. U kunt vervolgens de verkoper van de auto aanspreken voor de gevolgschade aangezien de distributieriem niet de levensduur heeft gehaald die u op grond van de informatie bij de aankoop mocht verwachten, namelijk 200.000 km.

Naast het feit dat de garage in dat geval zich niet aan het onderhoudsschema heeft gehouden kunt u als consument ook een beroep doen op de redelijke verwachtingen die u mag hebben van hetgeen u koopt. Volgens het bij de koop geleverde onderhoudsschema mocht u verwachten dat de distributieriem 200.000 km mee zou gaan. Dit heeft de riem echter niet gehaald. Wel moet vaststaan dat de riem de oorzaak is van de schade. De wijziging van de importeur heeft echter mogelijk wel invloed op wat u als consument mag verwachten.

Indien u de auto niet in onderhoud heeft gehad bij een Ford dealer wordt het lastiger om uw schade te verhalen op grond van verkeerd onderhoud. Deze garage krijgt geen informatie van de importeur en beschikt dan ook niet over de laatste gegevens.

Is deze garage ook de verkoper van de auto dan zou de garage als verkoper van de auto wel kunnen aanspreken op grond van het feit dat u bij de aankoop niet hoefde te verwachten dat de distributieriem voor 200.000 km stuk zou gaan, met alle gevolgen van dien.

Voor de wijze waarop u de garage kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.