als gevolg van een storing zijn onderdelen vervangen wat achteraf niet nodig bleek te zijn.

Vraag gesteld door K.G. Idema op 11 juni 2018

als gevolg van een storing zijn onderdelen vervangen wat achteraf niet nodig bleek te zijn, maar inmiddels wel betaald zijn. Kan ik de monteur daarom vragen de 'oude' werkende onderdelen terug te plaatsen en het betaalde bedrag terug te geven? (De monteur heeft een verkeerde diagnose gesteld en krijgt zijn nieuw geplaatste onderdelen terug.)

Antwoord van Marika

ANWB Expert

Als gevolg van een storing zijn er nieuwe onderdelen geplaatst die achteraf niet nodig bleken te zijn. U vraagt zich af of u het betaalde bedrag terug kunt vragen.

Wanneer u een auto ter reparatie geeft is er sprake van een inspanningsverbintenis en niet van een resultaatsverbintenis. Op grond van de inspanningsverbintenis bent u in principe gehouden de uitgevoerde reparatie te betalen. Overigens gaat u door het betalen van de factuur ook akkoord. U kunt daar dan achteraf moeilijk op terugkomen. Indien vast is komen te staan dat de reparatie ten onrechte is uitgevoerd zou u wellicht uw garage kunnen vragen of hij wat water bij de wijn wilt doen. Echter, juridisch gezien wordt het lastig om dat af te dwingen.

Mocht u met de garagist geen overeenstemming bereiken en u wilt toch het betaalde terug dan kunt u eventueel uw rechtsbijstandverzekering inschakelijken of u kunt de zaak ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Voor beide opties geldt overigens wel dat de garagist BOVAG lid moet zijn.

Voor meer informatie over klachten na reparatie, verwijs ik u graag naar onze website.