Afspreken van een dringend hulpsignaal voor op de vluchtstrook

Vraag gesteld door Rob_57 op 04 april 2016

Gisteren overkwam het mij weer, maar omdat ik er slecht van geslapen heb, klim ik nu in de pen. Ik ben burgerhulpverlener (EHBO, Reanimatie) en ook regelmatig onderweg met de auto. Gisteren zag ik een auto met knipperende alarmlichten in de vluchtstrook staan en ik ben weer niet gestopt om te gaan informeren of ik de betreffende automobilist(e) kon helpen. Eigenlijk kon ik door de snelheid niet eens zien of er wel iemand inzat. Ik ben vroeger vaker wel gestopt, maar vaak bleek het dan autopech en was de wegenwacht al onderweg.

Mijn vraag : kunnen we in NL nu niet een teken afspreken om aan medeweggebruikers aan te geven dat er DRINGEND om hulp gevraagd wordt?

Een teken dat, ook bij een hartfalen, ook als men alleen in de auto rijdt, makkelijk gegeven kan worden. Bijvoorbeeld : de alarmlichten aan EN het linkerportier open laten staan. Volgens mij valt dit wel op. En beter het portier eraf gereden dan overlijden door een gemiste reanimatie.

Binnen 6 minuten acteren moet op een drukke snelweg toch geen probleem zijn? Volgens mij is deze kwestie belangrijk genoeg om eens serieus over na te denken. Maar misschien dat iemand nog een beter NOODteken weet. Nu weten we niet eens of er wel zo'n teken bestaat.

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U vraagt of er een afspraak gemaakt kan worden over een dringend hulp signaal.

Als optie is er e-Call leverbaar op duurdere auto's. e-Call belt automatisch 112 na een ongeval en geeft de locatie door zodat hulpdiensten snel ter plaatsen kunnen zijn.

Alle nieuwe modellen personenauto's die na oktober 2015 op de europesche markt komen moeten voorzien zijn e-Call.

Wie een idee heeft voor een dringend hulp signaal op de vluchtstrook kan dat hier in een reactie melden.  Ik denk bijvoorbeeld aan alarmlichten plus claxon maar ben benieuwd naar meer reacties.

 

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Rob_57:

 

 

Ik lees op dat er ook handmatig een e-Call kan worden verstuurd waardoor er een ambulance naar deze locatie op weg zal gaan. Daarmee lossen we echter de eerste 6 belangrijke minuten niet op. In auto's met e-Call zou een extra optisch signaal (lichtkrant met "Help me"?) een uitkomst zijn. Maar helaas zijn op dit moment de meeste auto's daar niet van voorzien.
Dus inderdaad op zoek naar een simpel maar doeltreffend signaal.

Lees voor een goed achtergrondartikel http://www.lc.nl/friesland/Hartbewakers-21098471.html

 


***

 

 

 

Reactie van Leo Ruijgrok:

 

 

ANWB reactie en mening

Dit idee is lang geleden ook aan de orde geweest.
Er zijn zelfs SOS-bordjes geweest die mensen tussen hun raam konden klemmen met daarop een diversiteit aan teksten waarop weggebruikers konden reageren.

Nu is dit allemaal niet zo eenvoudig omdat hulpverleners en of automobilisten uiteindelijk bij een eventuele hulpverlening niet zelf het slachtoffer mogen worden. Ook is in de nieuwste autotechniek al opgenomen dat bij incidenten waarbij de airbags uitklappen automatisch een bericht naar de hulpverleners wordt verzonden (e call of b call) waarop deze contact opnemen met de bestuurder. http://www.anwb.nl/auto/nieuws/2011/september/ec-begint-met-invoering-ecall en http://www.anwb.nl/auto/nieuws/2014/februari/automatische-112-oproep-auto-bij-ongeluk-verplicht .

In uw geval zou hier geen sprake van zijn maar ook de bestuurder zou desgewenst een knop kunnen indrukken om hulp te vragen indien hij of zij van mening is dat het lichamelijk niet meer lukt en medische hulp gewenst is. Maar eigenlijk gaat het u erom welke signaal we kunnen bedenken om passanten te laten weten of er al hulp is ingeroepen of dat de auto nog steeds een hulpbehoevende herbergt die te hulp geschoten moet worden.

Op die vraag weten we het antwoord nog niet. De vraag is: kunnen we dat met knipperlichten? Of het reflecterende hesje voor de achterruit hangen/leggen of aan de zijportier die vanaf de weg te zien is, knop in auto waarmee je op de achterruit “help” kunt laten zien. Allemaal ideeën en zaken die bekeken moeten worden.

Maar na overleg met onze wegenwacht komen we tot het volgende standpunt.
Wij zullen niet pleiten voor gebruik van noodsignalen langs de snelwegen omdat onze wegenwacht vindt dat het uitermate riskant is om goedwillende “leken” te stimuleren op de snelweg hulp te laten bieden.

Er is vaak weinig ruimte rond het voertuig (ingeklemd tussen vangrail en rijstrook) en daar moet je dan:
1. Als goedwillende automobilist in de gaten hebben dat er hulp nodig is.
2. Goed reageren met betrekking tot vaart minderen.
3. Je auto veilig neerzetten.
4. Het portier openen aan de bestuurderskant.
Terwijl onze Wegenwacht altijd adviseert om achter de vangrail te wachten op hulp.
Dat kan het slachtoffer niet, maar goedwillende lekenhulpverleners gaan ook in het risicogebied aan het werk.
Dat willen wij als ANWB niet adviseren.

De eerste regel bij EHBO is altijd: zorg voor je eigen veiligheid zodat er niet nóg meer leed ontstaat dan er al was/is. In dat licht, nog afgezien van het signaal, moeten we de mogelijke adviezen zien. De wegenwacht zit dag en nacht op de weg. Zij kennen de gevaren van de weg als geen ander en weten wat ze moeten doen als er “iets niet klopt”. Wij staan achter hun advies om uw idee niet nader uit te werken.