Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Reserveringsfraude Appartement Airbnb

Vraag gesteld door Peter Hermans op 4 januari 2016

Mijn dochter heeft op 21 November, samen met haar vriendengroep, een poging gedaan om via Airbnb een appartement te boeken voor de periode 31 dec t/m 3 jan. Dit is tot op zekere hoogte gelukt, in dat ze hebben geboekt en vervolgens een mailtje hebben ontvangen met daarin de instructies voor betaling. Een vriendin van mijn dochter heeft het geld overgemaakt en alles leek te zijn geregeld, alleen kwam er de volgende dag eenzelfde mailtje binnen, ook van Airbnb, met betalingsinstructies. Nu blijkt dat het tweede mailtje het correcte mailtje is, en er dus niet aan Airbnb betaald is maar aan de persoon die het appartement adverteert.

Er is aangifte gedaan bij de politie, maar tot nu toe heeft dit nog niks opgeleverd. Degene die de betaling heeft gedaan heeft naar de bank gebeld (Rabobank) met de hoop dat de transactie nog niet was voltooid, en dat ze deze dus terug zouden kunnen draaien (de boeking is op zaterdagmiddag gedaan, en er is op maandagochtend naar de bank gebeld), dit is ook niet gelukt. Airbnb is gebeld en op de hoogte gesteld, echter lieten zij weten dat ze dit soort dingen niet over de telefoon afhandelen en of er een mailtje gestuurd zou kunnen worden. Dit is gedaan, tot drie keer toe, maar elke keer wordt er een automatische antwoord mail terug gestuurd. Vandaag heb ik naar mijn doorlopende reisverzekering gebeld, waar mijn dochter ook onder valt, om te kijken of er via die weg iets te regelen viel, maar dat bleek ook geen optie m.b.t schadevergoeding.

Mijn vraag is nu wat voor andere stappen ik nog zou kunnen ondernemen, en of dit uberhaupt zin heeft.

Alvast bedankt voor uw tijd en inspanning, ik wacht het antwoord af.

Met vriendelijke groet,
Peter Hermans

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Uw dochter heeft met een aantal vriendinnen geprobeerd via Airbnb een appartement te boeken.. Nu blijkt een van de vriendinnen de huursom te hebben voldaan aan de verhuurder en niet aan Airbnb. Er blijkt sprake te zijn van fraude. Inmiddels heeft uw dochter aangifte gedaan bij de politie en tevens is Airbnb op de hoogte gesteld. U vraat zich af welke stappen u verder nog zou kunnen ondernemen.

Airbnb verbiedt nadrukkelijk off-site betalingen. Betalingen aan Airbnb vinden immer via de site plaats, middels creditcardbetaling, Ideal etc. Airbnb valt in deze niets te verwijten.

U zou tot besluit melding kunnen maken bij de Fraudehelpdesk.