(Optie) supercharging niet aanwezig op tweedehands aangekochte auto

Vraag gesteld door fam hanssen op 26 december 2016

geachte,
een tweedehandsauto gekocht (TESLA) bij bovag dealer.
Wij gingen ervan uit dat op elke TEsla model s een mogelijkheid was om te superchargen op het openbare netwerk.
Nu blijkt dat niet zo te zijn. De autoverkoper gaf aan zelf ook te denken dat het er standaard op zat. Hij heeft ons zelfs uitgelegd hoe het werkt en waar/hoe we de Tesla chargers in nederland konden vinden. 2 uur na aankoop stopte we bij een supercharger maar dat werkte dus niet. direct met verkoper gebeld. deze vond dit vreemd en vroeg of we servicedienst van tesla konden bellen. hij gaf aan dat het wel zou moeten kunnen. tesla gebeld, deze tikte het vinnummer in en gaf direct aan dat dit niet mogelijk was met deze auto.
aan autodealer aangegeven dat we dit net als hij wel standaard verwachte in dit soort auto's. Hierdoor is de reikwijdte van deze auto stukken minder ( geen oplaad mogelijkheid binnen 30 min,maar min. 6 uur)
De dealer geeft aan dat wij een onderzoeksplicht hadden en hij hier verder niks aan kan doen. Ondanks dat hij als "expert" dit zelfs ook niet wist.

wat kunnen we nu het beste doen?
de optie kost €2500 .

mvg
R. Hanssen

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een Tesla gekocht. u ging er vanuit dat de optie "supercharging" aanwezig was. Dit blijkt na levering niet zo te zijn.


De eerste vraag is in dit geval of de optie op de koopovereenkomst staat. Is dit het geval, dan moet de optie er ook opzitten.

Staat de optie niet specifiek genoemd op de overeenkomst, dan geldt het volgende. U heeft een auto gekocht naar aanleiding van de informatie die voor de koop door de verkoper is verstrekt. Daar vallen de brochures onder, maar ook de informatie van de verkoper zelf, bijvoorbeeld in de verkoopgesprekken. U moet als koper onderzoeken wat u koopt. U mag echter wel afgaan op de informatie zoals die u is gegeven door de verkoper. De vraag is dus of er voor de koop door de verkoper aantoonbaar is aangegeven dat deze optie op deze auto aanwezig was. Is dat gezegd, dan mag u daar van uit gaan. In dat geval zal de verkoper de optie op zijn kosten alsnog aan moeten brengen als dat technisch mogelijk is.

Voor de wijze waarop u de verkoper aanspreekt verwijs ik u naar het "stappenplan klachten na aankoop" op onze website

Komt u er niet uit met de verkoper dan kunt u deze zaak ook voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.