Motorschade bij +/- 60.000 door "productiefout" VW

Vraag gesteld door Roeslee op 13 november 2015

Geachte heer/mevrouw,

In maart 2014 heb ik een Volkswagen Scirocco uit 12-2009 aangeschaft met 27.000km op de teller bij een Bovag aangesloten garage. Deze auto was van de eerste eigenaar. Het blok wat in deze auto ligt is een 1.4 TSI met standaard 160pk.

Nu kwam ik twee weken terug voor een minder leuke verrassing te staan waarbij de auto begon te stotteren wanneer er laag in de toeren werd gereden.
Dit gemeld bij de garage en men ging er vanuit dat dit de bobine of de bougie's zouden zijn (+/- €150,- kosten). Helaas bleek het dit niet zo te zijn. De garage gaf aan dat men tot de ontdekking was gekomen dat er een deel van de cilinder uitgesprongen was en dit ernstige motorschade tot gevolg had.

Mijn vraag aan de garage was of dit een gebruikersfout is of dat dit productiefout betrof. Dit was gelukkig niet het geval en men sprak zacht uit dat dit een bekend probleem is bij de 1.4TSI blokken. In overleg met de garage geeft men aan dat of de motor gereviseerd dient te worden of dat er een nieuw blok ingehangen dient te worden. De kosten zouden hierbij €5000 - €7000 zijn om de auto in orde te maken.

Tevens geeft PON aan dat men dit niet vergoed of iets dergelijks omdat deze auto bijna 6 jaar oud is. Helaas wordt er niet naar de kilometerstand gekeken.

Aangegeven bij mijn garage hier niet mee akkoord te gaan omdat ik deze auto 1,5 jaar geleden aan heb geschaft en niet in 1,5 jaar tijd 10.000 afschrijf. Eigenlijk te bizar voor woorden. Garage geeft aan mij tegemoet te willen komen maar dan zou ik nog ongeveer 2/3 van het schadebedrag zelf op moeten hoesten. Dit staat totaal niet meer in verhouding met de waarde van de auto op dit moment zonder de motorschade (€12/13.000).

Omdat bovenstaande niet meer in verhouding staat voor mij hebben we ook gesproken over een andere auto. Deze wil de garage netto doorzetten maar dan spreken we niet over een auto van de waarde welke de Scirocco nu nog op zou leveren zonder schade. Hierbij spreken we over een auto van €9500,- waarbij ik €2500,- bij zou moeten leggen. (auto uit 2011 - 60.000km - Simpele Golf 6).

Kunnen jullie mij vertellen welke rechten ik heb? Ik ben benieuwd of je als consument dit bedrag alleen hoort te voldoen en/of dit op non-conformiteit te verhalen valt bij de garage.

Alvast bedankt voor jullie terugkoppeling!

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft in maart 2014 een tweedehands Volkswagen Scirocco gekocht met een kilometerstand van 27.000 km bij een BOVAG-garage. Volgens de garage was er in deze sprake van een productiefout en is dit niet te wijten aan verkeerd gebruik. 

Conformiteit

Als er sprake is van een gebrek die niet mag voorkomen gezien de redelijke verwachtingen die u van de auto mag hebben op grond van de gesloten overeenkomst, dan is er sprake van non-conformiteit. Factoren die bepalend zijn voor wat u mag verwachten van een auto zijn o.a.: leeftijd van de auto, koopprijs van de auto in relatie tot de nieuwprijs, waar u de auto kocht, eventuele garantie en de informatie die door de verkoper is verstrekt over de auto. U spreekt altijd de verkoper aan, als er sprake is van non-conformiteit. 

In uw geval is de auto 6 jaar oud, maar heeft deze een erg lage kilometerstand. Een dergelijk gebrek hoeft u - bij normaal gebuik en regelmatig onderhoud - dan niet te verwachten. Een kostenverdeling waarbij 2/3 van de kosten voor uw rekening komt, lijkt mij niet redelijk. Ik adviseer u de verkoper aan te spreken en aan te geven dat er sprake is van non-conformiteit. De importeur is in deze juridisch gezien geen partij, omdat u enkel met de verkoper een overeenkomst heeft gesloten. U kunt gebruik maken van ons stappenplan

Mocht u er met de verkoper niet uitkomen, dan kunt u dit geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Graag verneem ik van een eventuele uitkomst en wens u veel succes!