Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Help, wat moet ik doen?

Vraag gesteld door ouaros op 27 augustus 2015

Graag uw aandacht voor het volgende:
Op 30 juni heb ik vol vertrouwen bij een grote autodealer mijn huidige auto gekocht, kort daarna ben ik ermee op vakantie gegaan, nog steeds een mooie auto maar naar een paar honderd km beginnen de gebreken zich te
manifesteren, eerst begint de airco te haperen dan verderop zuidelijker wordt er gewaarschuwd voor te lage niveau motor olie, iets wat makkelijk valt te verhelpen dacht ik door olie (zelfde type) bij te vullen, in Spanje waar de turbo zijn werk moest doen
gaf deze niet thuis ook het motor defect lampje ging aan, al met al als een schildpad verder gereden richting mijn bestemming, daar aangekomen meteen naar de garage gereden. resultaat een waslijst aan mankementen:

  • storing emissiesysteem
  • olie lekt op meerdere plekken
  • airco defect
  • fout P0299 - aandrijfsysteem
  • fout P2262 - turbo boost
  • fout P2261 - turbo charger bypass valve
  • fout B2AAA -Body

Deze auto met al deze gebreken had niet mogen worden verkocht, terwijl ik nog expliciet naar de technische staat van de auto informeerde bij de heer R. Harmsen.

Ook komt nog bij tot mijn verbazing dat verkoper in het contract heeft opgenomen de garantie te zijn afgekocht. Dit is eenzijdig gebeurt en nooit met mij besproken, had wel goed moeten lezen. wat ik wel gedaan heb is onderhandelen over de geadverteerde verkoopprijs en
niet de garantie.
Ook het volgende is niet uitgevoerd i.v.m. de vaste afleverkosten a 295 euro.
In de vaste afleverkosten zit o.a. het volgende inbegrepen: APK keuring, technische diagnose.
Inmiddels dealer op de hoogte gesteeld van situatie, medewerker bood aan alsnog garantie te willen afgeven voor €695,- en de auto in eigen beheer te laten repareren.

Persoonlijk vind ik dit een koekje van eigen deeg en heb het voorstel afgewezen, bovendien zijn genoemde defecten een bekend probleem bij dit type motor.

Ik kijk uit naar uw expertise.

Antwoord van David

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft op 30 juni een tweedehands Citroën gekocht bij een autodealer. Nadat u met de auto op vakantie bent gegaan zijn er verschillende gebreken aan het licht gekomen. In de koopovereenkomst bent u overeengekomen dat er geen garantie wordt verleend.

Conformiteit

Ook als u geen garantie heeft afgesproken met de verkoper, dan geeft de wet aan dat u als consument redelijke verwachtingen mag hebben van wat u koopt. Dit wordt ook wel het conformiteitsbeginsel genoemd.De vraag is of u gezien o.a. de kilometerstand, leeftijd van de auto en koopprijs kunt stellen dat u deze gebreken niet hoefde te verwachten. De verkoper is verplicht u te informeren over bestaande gebreken, voor zover hij daarvan op de hoogte is of had moeten zijn.  Een gebrek dat optreedt in de eerste 6 maanden na aflevering, wordt door de wet verondersteld al aanwezig te zijn toen u de auto kocht. Als koper heeft u ook een onderzoeksplicht. Daaronder valt bijvoorbeeld het maken van een proefrit.

U dient altijd de verkoper aan te spreken en in de gelegenheid te stellen de gebreken te verhelpen. Als u de gebreken (zonder overleg met de verkoper) bij een andere garage heeft laten herstellen, kunt u niet zomaar deze kosten verhalen op de verkoper.

Afleverkosten

Indien u in de koopovereenkomst bent overeengekomen dat er een technische diagnose uitgevoerd wordt en dat de auto wordt geleverd met een nieuwe APK, dan dient de verkoper dit ook na te komen.

Stappenplan

U kunt gebruik maken van ons stappenplan. Op onze website vindt u ook modelbrieven die u kunt gebruiken om de verkoper aan te spreken.