Foute diagnose?

Vraag gesteld door E.B.01 op 08 april 2017

Ivm een ratelend geluid vanuit de motor heb ik een afspraak gemaakt met de garage. Het geluid heb ik eerst laten horen. Mogelijk was er iets met de kleppen speling. Hier zou tijdens de afspraak naar gekeken worden. Het verzoek was om de auto een dag eerder neer te zetten om het ratelend geluid goed te kunnen horen. Vervolgens de auto bij de garage neergezet. ' S avonds werd ik gebeld dat er een vloeistof is toegevoegd en dat men de volgende dag nog even wil kijken/ luisteren. De volgende dag werd ik gebeld door de garage dat tijdens een testrit de distributieketting is gebroken en dat de hele motor kapot Is. Het verzoek was om te komen praten. Men zei me dat er contact is geweest met de Saab specialist. Deze had medegedeeld dat het breken van de ketting voorafgaand met geratel vanuit de motor gaat. Wat kan ik hier nu mee? De motor gaat voor een specifiek probleem maar de garage, dat een link heeft naar de ketting. Nu breekt hij daar.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft uw auto ter reparatie aangeboden aan een garagist, vanwege een ratelend geluid in de motor. Tijdens een testrit door de monteur is de distributieketting gebroken, met als gevolg dat de motor nu vervangen moet worden. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Uit onafhankelijke expertise zal moeten blijken wat de oorzaak is voor het breken van de ketting. Zodra de oorzaak voor het breken van de ketting bekend is. kan pas worden beoordeeld of de garagist verantwoordelijk gehouden kan worden voor de schade (wanprestatie art 6:74 BW), of dat de breuk veroorzaakt is door een gebrek van de ketting zelf (conformiteit art 7:17 BW). In het laatste geval dient u zich te wenden tot de verkoper, bij wie u destijds de auto - als consument - heeft aangeschaft.

Mocht u over rechtsbijstand beschikken - waarbij doorgaans is vereist dat de garagist/verkoper BOVAG lid is - dan adviseer ik u deze direct in te schakelen. Indien u niet over rechtsbijstand beschikt, dan raad ik u aan de garagist middels onze voorbeeldbrief in gebreke te stellen.

Meer informatie over klachten na reparatie en klachten na aankoop vindt u op de ANWB website.