Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wie is aansprakelijk en wat moet er betaald?

Vraag gesteld door Gooize op 4 februari 2015

*23 september EGR klep (softwarematig) dichtgezet en roetfilter verwijderd (software matig en fysiek) van mijn auto bij garage 1
*na drie weken storing. Niet meer starten. Garage 1: kan niet aan ons liggen.
*dus naar garage 2 (merkgarage)gebracht. Vermeldt wat er in bij garage 1 gebeurd was aan de ECU (computer)
*zij doorzochten alle bedradingen en elektronica en kwamen tot conclusie: ECU stuk. Geen tweedehands te vinden.
*nieuwe ECU geplaatst. Factuur van ruim 3000,-
*Moest z.s.m. naar ATM tuning (bedrijf als in garage 1) om de storingen te verhelpen door het verwijderen van het roetfilter en opnieuw EGR klep dichtgezet. (software aangeleverd door garage 1)
*na een week op 6-12-2014 opnieuw storing. Niet starten.
*garage 1: laat de auto maar naar mij toe komen, ik denk het te kunnen oplossen.
*11-12-2014 auto op transport naar garage 1.
*24-12-2014 auto klaar. Boordcomputer schoongemaakt en een relaiskast nagekeken. factuur 450,-
*onderwijl garage 2 gebeld of ze de oude ECU nog hadden. Die naar ATM gebracht. Kregen direct contact met de ECU en hebben m teruggezet naar standaard instellingen.
*25-12-2014 auto weer dezelfde storing!!
*27-12-2015 oude ECU zelf in de auto gezet. Loopt prima maar storingsmelding roetfilter.
*7-1-2015 garage 1 gevraagd roetfilter te sturen zodat de storing verholpen is.
*15-1-2015 roetfilter ontvangen (zonder factuur, garage 1 betaald)
*4-2-2015 tot op heden loopt de auto als voorheen.

Nu is mijn vraag of ik de onderzoekskosten en de nieuwe ECU moet betalen. Ligt nu op het aanrecht...
Kan garage 1 verantwoordelijk gesteld worden voor die kosten?

Antwoord van Cathy

Antwoord van Cathy

ANWB Expert

Het verwijderen van een roetfilter kan problemen opleveren. Een garage heeft een inspanningsverplichting om de problemen die u bij hen hebt gemeld te verhelpen. Wanneer dat niet lukt dan is de vraag of de garage heeft gehandeld als men van een goed garagist mag verwachten. U moet bewijzen  dat de garage zijn werk niet goed heeft gedaan. Alleen als u bewijs hebt dan kunt u de garage aansprakelijk stellen.

Als blijkt dat de garage een fout heeft gemaakt, dan kunt u de garage daarop aanspreken. U moet de garage dan de gelegenheid geven zijn fout te herstellen. Dit doet u doormiddel van een aangetekende brief waarin u de garage in gebreke stelt. In uw brief kunt u aangeven dat als de garage niet wil herstellen dat u dan naar een andere garage gaat en de kosten zal verhalen.

Wanneer u zonder voorafgaande schriftelijke ingebrekestelling naar een andere garage gaat dan verspilt u daarmee uw rechten. De kosten voor herstel bij een ander zijn dan niet te verhalen op de eerste garage.

http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/reparatie-en-onderhoud/stappenplan-reparatie-en-onderhoud



***

Reactie van Jos van der Drift:

Wellicht ten overvloede maar het verwijderen van een roetfilter is illegaal. De auto voldoet niet meer aan de typegoedkeuring waardoor je feitelijk een milieu en soms ook een fiscaal delict begaat. De kans is groot dat in de toekomst daar steeds nadrukkelijker naar gekeken gaat worden. Ik vind overigens dat wanneer een bedrijf deze handeling aanbiedt, de garantie moet kunnen bieden dit softwarematig goed te kunnen regelen.