Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Koelkast in de caravan werkt niet wanneer de caravan aan de auto is gekoppeld.

Vraag gesteld door ajglavalo op 14 september 2015

In het voorjaar van 2014 kocht ik bij Campo Life een gebruikte TEC Travel King caravan. Al snel bleek dat de koelkast (Thetford) niet werkte wanneer de caravan aan de auto was gekoppeld. Voor dit gebrek is de caravan nu al 6 keer terug geweest naar de verkoper. Die weet intussen ook niet meer waardoor dit veroorzaakt wordt en wat hij moet doen om het op te lossen. Men is wel steeds bereid geweest om te proberen het probleem te verhelpen (zonder mij daarvoor iets in rekening te brengen), maar intussen ben ik 2 zomervakanties verder en de koelkast werkt nog steeds niet wanneer de caravan aan de auto is gekoppeld. Ook op gas krijg ik hem niet meer aan de praat, alleen de 220V aansluiting geeft nog het verwachte resultaat.
De caravan is verkocht onder BOVAG-garantie en het gebrek is ruim binnen deze garantieperiode ontdekt en gemeld. Mijn geduld is intussen op. Los van de extra kosten (6 keer de caravan van Zwijndrecht naar Heinenoord brengen en weer ophalen, bedorven voedsel onderweg, extra kosten omdat ik "stroomplaatsjes" op de campings nodig had), weet ik nu niet goed wat mijn recht is. Mag ik intussen een nieuwe koelkast eisen? Mag ik op kosten van Campo Life het gebrek elders laten repareren? Graag advies over wat mijn rechten als consument zijn en hoe ik deze zaak het beste nu kan aanpakken.

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U vraagt ons wat uw rechten zijn met betrekking tot een gebrek aan de koelkast van uw caravan, welke binnen de garantietermijn defect is geraakt.



Bovag garantie
Op gebruikte caravans - bij een Bovag aangesloten bedrijf -  van /> € 3500,00 heeft u recht op 12 maanden garantie.. Uitgesloten van Bovag garantie is onder andere los bijgeleverde accessoires.  Vooralsnog ga ik ervan uit dat de koelast wel onder de Bovag garantie valt, nu de verkoper vele pogingen heeft gedaan tot reparatie ervan.



''Wettelijke garantie'

Mocht blijken dat de koelkast niet onder de Bovag garantie valt, dan zou u zich altijd nog kunnen beroepen op de 'wettlijke garantie' (conformiteit art 7:17 BW e.v.).). De wettelijke garantie gaat uit van de redelijke verwachting die u mag hebben van het product aan de hand van onder andere de aard van het product, mededelingen verkoper, bouwjaar. Een koelkast behoort immers - nij normaal gebruik - langer mee te gaan dan de fabrieksgarantie of de ontvangen Bovag garantie (12 maanden). Bovendien kent de wet geen uitsluitingen anders dan de Bovag garantie: onderandere geen garantie op banden, los geleverde accessoires etc).

 

Vervanging
Nu de verkoper er bij meerdere pogingen er niet in geslaagd is het gebrek te herstellen, kunt u vorderen dat de koelkast vervangen wordt voor een vergelijkbaar exemplaar  (Art 7:21 aanhef lid 1 sub c BW).

 

Geschillencommissie

Indien de verkoper dit weigert, om de koelkast te vervangen, dan kunt u - mits van toepassing - uw rechtsbijstandverzekering inschakelen of  wel geschil zelf ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen (www.sgc.nl). Beroept u zich daarbij naast de Bovag garantie tevens op de 'wettelijke garantie'; dit in het geval de Geschillencommissie zou oordelen dat de koelkast toch 'een los geleverd accessoire' betreft en dus uitgesloten is van Bovag garantie.